Gå direkt till textinnehållet

Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Prenumerera


Få hela storyn –

Starta din prenumeration.

Upptäck våra fördjupande analyser inom medier och marknadsföring

Prenumerera

Kampanjer

Klichébilder ledde till viral succé för Adobe och Abby Priest

Abby Priest och Adobes ironiska klädkampanj har nått 100 miljoner läsare.


Publicerad 2016-09-27 08:10

Ämnen i artikeln:

Abby priest

Dela artikeln:

Alla känner vi igen dem. De överdrivet tillrättalagda genrebilderna på ljusklädda, leende människor, som det flödar av på företagsajter och i reklamsammanhang.

Reklambyrån Abby Priest valde att göra kampanj av klichébilderna på salladsätande glada kvinnor och kostymklädda kollegor som skakar hand.

På uppdrag av Adobe Norden skapade byrån klädkollektionen "Adobe Stock Apparel SS16", där de mest klassiska bilderna dyker upp som motiv.

Syftet med klädkollektionen var att uppmuntra kreatörer att lämna klichémässiga foton och förlegade arbetsprocesser bakom sig och istället ta del av Adobes egna bildbankstjänst, Adobe Stock.

Kampanjen som lanserades i Sverige i juni, har visat sig bli en viral succé. I 17 länder har kampanjen uppmärksammats och Abby Priest menar själva att den nåtts av över 100 miljoner läsare.

Times Magazine, Huffington Post, AD week, Mashable och NYMag är bara några av de medier som skivit om Klichébildskollektionen. 

– Den här kampanjen är designad för spridning i sociala medier, med delbara bilder som lätt får fötter och springer i väg. Vi kände från början att vi hade en enkel, tydlig och modern idé, säger Oskar Hellqvist som är cd på Abby Priest.

Han fortsätter:

– Sen förstår vi målgruppen. Kampanjen är riktat till kreatörer, och vi är kreatörer själva. Om vi tycker att det är kul och funkar så tycker målgruppen förmodligen också det. De här bilderna är ju ett samtida fenomen som har nått någon sorts kultstatus, och som man har någon sorts hatkärlek till.

– Adobe är en modig kund. Det är kul att de vågar använda humor och göra en kampanj med självinsikt och glimten i ögat. Det kan ju vara riskabelt att använda ironi, men när det gäller de här bilderna så har vi nog en stark gemensam uppfattning om dem, avslutar Oskar Hellqvist. 

Janne Naess

Bildredaktör, fotograf och reporter

janne.naess@dagensmedia.se

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.