Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Kampanjer

Kjell Bergqvist ska fixa 1 miljon mot trafficking

Publicerad: 11 Augusti 2010, 13:23
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:43

Ecpat och The Body Shop i massiv kampanj mot trafficking. Målet är 1 miljon namnunderskrifter.


Ämnen i artikeln:

Britny

Kampanjen har smygstartat med - bland annat - spottar i SBS Radio, men drar igång på allvar imorgon med event i flera av The Body Shops butiker.

– Där kommer våra ambassadörer att finnas och samla in namn, säger The Body Shops kommunikationschef Karin Wickberg Taylar till Dagensmedia.se.

Ambassadörerna inkluderar skådespelarna Kjell Bergqvist och Joel Kinnaman, artisten Adam Tensta och bloggaren Fiona Fitzpatrick.

– Vårt mål är en miljon namnunderskrifter i Danmark och Sverige. Det kan tyckas högt, men det är en fråga som engagerar många, säger Karin Wickberg Taylar.

Butiksaktiviteterna, som görs ihop med Projektbolaget, kompletteras med event på stan och annonser i print, i bland annat Nöjesguiden och Cosmopolitan, samt radiospottar, producerade av Adam & Håkan.

Senare i höst kommer även en digital applikation, som man tagit fram i samarbete med Britny. I övrigt har The Body Shop tagit fram kampanjen inhouse.

Hur mycket investerar ni i kampanjen?

– Svårt att säga eftersom vi får mycket utrymme gratis. Men just nu ligger det på mellan 500 000 och 1 000 000 kronor. Jag håller på att förhandla med medierna för fullt, så det kan komma mer och kampanjen pågår hela hösten och nästa år. 

Om kampanjen

Namnunderskrifterna ska lämnas över till regeringen i mitten av 2011. Kraven är bland annat att det ska införas en speciell lag mot barnsexhandel och att man inför skyddade boenden för de som varit utsatt för trafficking. Samarbetet mellan The Body Shop och nätverket Ecpat inleddes år 2009.

Martin Schori


Ämnen i artikeln:

Britny

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev