Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag29.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Kampanjer

Kissreklam ska locka män till Primärvården

Publicerad: 5 Augusti 2009, 13:06
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:17

Primärvården i Göteborg vill bli männens förstaval med hjälp av kisstävlingar på Ullevi.


Primärvårdens höstkampanj går under parollen "Ta hand om dig. Annars gör vi det".

Förutom annonsering utomhus, på webben och i print har man tillsammans med Carat och Got Event även skapat en reklamplats på fotbollstadion Ullevi. I urinoaren.

Syftet är att varna för prostatacancer och att locka männen till de fria vårdvalen i Göteborg, som går av stapeln i höst.

På toaletten finns en femgradig höjdskala som, på ett ganska ovetenskapligt sätt, ska mäta statusen på besökarens prostata. Linjen överst är märkt med "världsklass". Orkar man bara till den första får man betyget "prostatakoll?".

– Vi tycker att vi hittat den idealiska platsen att nå ut med budskapet till målgruppen, säger Karin Rigner, chefsläkare vid Primärvården Göteborg, enligt ett pressmeddelande.

Hon flaggar för fler okonventionella reklambudskap framöver.

– Vi ska visa göteborgarna att vi är och förblir det bästa primärvårdsalternativet.

Idén är framtagen av reklambyrån scp och Carat. 

– Det är inte en plats annonsörerna brukar fråga efter. Men i just det här sammanhanget blir det riktad reklam när den är som bäst. Tidigare i sommar hade vi AC/DC här, naturligtvis med medelålders män som dominerande publikinslag. Snacka om att träffa rätt målgrupp och nu till helgen så kommer Madonna, säger Ullevis Arenachef Anders Albertsson, enligt pressmeddelandet.

Martin Schori

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.