Gå direkt till textinnehållet

Kissie fälls för dold reklam

Alexandra "Kissie" Nilsson fälls för dold reklam. Foto: Skärmdump från Alexandra Nilssons Youtube-kanal

Kissie fälls i Patent- och marknadsdomstolen.

Hösten 2016 stämde Konsumentombudsmannen Kissie och bloggportalen Tourn för bristande reklammarkering i tre olika inlägg. Rättegången inleddes i mitten av december förra året.

Nu står det klart att Patent- och marknadsdomstolen går på KO:s linje och fäller bloggaren. Fällningen avser ett blogginlägg och ett inlägg på Instagram.

Däremot anser domstolen att uttrycket ”sponsored post”, som Kissie använt i det tredje inlägget som KO invänt mot, är en godkänd reklammarkering och relevant för Kissies målgrupp.

– Det har gått ett och ett halvt år sedan KO stämde Kissie och Tourn, vilket är en ganska lång tidsperiod när vi talar utveckling i sociala medier. Det kan tänkas att ”sponsored post” var en främmande fågel för några aktörer hösten 2016 men idag känns uttrycket vedertaget. Domstolen konstaterar att det inte finns något krav på att marknadsföring ska innehålla ett särskilt begrepp för reklammarkering. Det är tillräckligt att det framgår tydligt genom exempelvis layouten. Att låsa branschen vid specifika uttryck, såsom ”reklam” och ”annons”, är att göra konsumenterna en otjänst, säger Tobias Eltell, jurist på Sveriges Annonsörer, som även yttrat sig i målet, i ett pressmeddelande.

Madeleine Nilsson

Redaktör

Publicerad 2018-01-31 10.52Uppdaterad 2018-01-31 12.41

Ämnen i artikeln:

Dela artikeln: