Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Kampanjer

Kinas annonsmarknad ökar 17 procent

17 procent. Så mycket väntas den kinesiska annonsmarknaden växa nästa år. Det framgår av en ny rapport från Group M.

Dante Thomsen


Publicerad: 15 September 2011, 08:15
Uppdaterad: 06 December 2015, 14:58

Ämnen i artikeln:

Group M

Rapporten, som tagits fram av Group M:s forskningsavdelning Knowledge, presenterades i dag och visar att den kinesiska annonsmarknaden växer med 15 procent i år, trots det rådande ekonomiska läget.

Och redan nästa år räknar Group M alltså med att annonsmarknaden ska växa med ytterligare 17 procent.

Enligt rapporten, som döpts till "This Year, Next Year: China Media Forecasts", kommer Kina i år dessutom att passera Japan som den näst största reklammarknaden i världen, efter USA.

– Kina fortsätter att vara en av de mest spännande och utmanande mediemarknaderna i världen. Tack vare den snabba teknologiska utvecklingen av landets kommunikationskanaler erbjuder Kina inte bara en komplex mediemarknad utan också konsumenter som är så mycket mer interaktiva, säger, Lucy Zhang, framtidschef på Group M Knowledge, i ett pressmeddelande.

Enligt rapporten fortsätter tv att vara det dominerande medievalet i Kina då hela 58 procent av de investerade mediepengarna går till tv.

Den största tillväxten, hela 46 procent, står dock online för.

Snabb tillväxt väntas också i mobilen då smartphones blir allt populärare i Kina.

Ämnen i artikeln:

Group M

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.