Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Kampanjer

Kia uppmanar till revolution

Publicerad: 26 maj 2009, 08:03
Uppdaterad: 6 december 2015, 17:36

Kia Motors utmanar bilbranschen med frågan "Hur lång garanti har din bil?" i en ny kampanj. Syftet är att marknadsföra Kias nybilsgarantier, som enligt tillverkaren är längre än konkurrenternas. <b>Se filmen på Dagensmedia.se.</b>


- Kia Motors går starkt trots konjunkturen och tar marknadsandelar. Vi tyckte det var läge att sticka ut hakan och utmana branschen med det som kanske är Kias främsta usp - nybilsgarantierna, säger Joachim Berntzon, projektledare för Kia Motors på Berntzon Bylund.

Kia ger garantier på fem eller sju år för sina bilar, vilket är längre än de flesta konkurrenter. Reklamen rullar igång på fredag i TV3, TV6, TV4, Kanal 5 och Kanal 9. Det blir även rikstäckande utomhusannonsering och en kampanjwebb. PHD är mediebyrå.

- På webben kommer vi att titta på revolutioner som skett genom historien, både viktiga mänskliga revolutioner och tekniska revolutioner. Det är allt från bilen till kuben och nu avslutningsvis Kias nybilsgarantier, säger Joachim Berntzon.

Filmen är regisserad av Carl Nilsson på FLX. Den visar ett antal situationer fyllda av frustration och trasiga bilar.

Reklamen är främst imagebyggande, men tanken är att de lokala bilhandlarna ska lägga till sina erbjudanden under kampanjen. Målgruppen är framför allt 30-50-åringar.

- Vi pratar med icke-bil-nörden, vilket är de allra flesta. De som köper Kia är inte så jätteintresserade av teknik utan vill ha en bil som fungerar och ser snygg ut. Den här reklamen ska signalera just kvalitet, säger Joachim Berntzon.

Arbetsgrupp Berntzon Bylund:Hans Bylund, CDJoachim Berntzon, PLÅsa Edgren, ProduktionsledareDesiré Engström, projektass. Johan Gustafsson, ADMartin Ödman, CopyErik Olsson, FormgivningMarie Carlström, OriginalUlf Engelhardt, Original

Produktionsbolag: FLX (Carl Nilsson, regissör och Ylva Axell, producent)Byråproducent: Leila FalkenbergMediebyrå: PHD Postproduction: StoppSound: Stopp

Arbetsgrupp Berntzon Bylund

Hans Bylund, CDJoachim Berntzon, PLÅsa Edgren, ProduktionsledareDesiré Engström, projektass. Johan Gustafsson, ADMartin Ödman, CopyErik Olsson, FormgivningMarie Carlström, OriginalUlf Engelhardt, OriginalProduktionsbolag: FLX (Carl Nilsson, regissör och Ylva Axell, producent)Byråproducent: Leila FalkenbergMediebyrå: PHD Postproduction: StoppSound: Stopp

Synnöve Almer

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.