Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Kampanjer

Kia tvingas böta 400 000

Publicerad: 20 Juni 2011, 04:30
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:07

Kia Motors bröt mot KO:s vitesförläggande och fortsatte använda otillåtna miljöargument i reklamen. Straffet blir böter.


Ämnen i artikeln:

KOKia MotorsBerntzon Bylund

I september dömde tingsrätten Kina Motors för att ha brutit Konsumentombudsmannens vitesföreläggande i fyra fall, ett beslut som överklagades av företaget.

I vitesföreläggandet förbjöd KO Kia Motors från att använda miljöargument i sin marknadsföring för bilmodellen Kia Picanto Eco.

Trots det fortsatte Kia Motors i sin reklam hävda att modellen är en bra affär för miljön.

Hovrätten fastsäller tingsrättens beslut om vite, men mildrar domen på ett par punkter. Enligt rätten bryter Kias reklam bara mot KO:s vitesföreläggande i ett av fallen. Det rör sig om formuleringen ”Snäll mot plånbok och miljö” som använts på Kias webbplats utan att det framgår på vilket sätt.

För det måste biltillverkaren betala 400 000 kronor i vite till staten.

I sin överklagan till tingsrätten ansåg Kia att vitet borde reduceras till noll kronor av ”eftersom det föreligger särskilda skäl”. Hovrätten ser dock ingen anledning att sänka beloppet.

Kristin Djerf

kristin.djerf@dagensmedia.se


Ämnen i artikeln:

KOKia MotorsBerntzon Bylund

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.