Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Kampanjer

Kia tar avstånd från Cannes-vinnande ”pedofilannonser”

Publicerad: 28 Juni 2011, 06:36
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:06

Kia-annonsen från Brasilianska Moma anklagas för att ha undertoner av pedofili. Nu förnekar Kia Motors att de godkänt annonsen.


Ämnen i artikeln:

KIA

Sverige kammade som dagensmedia.se tidigare berättat noll i press-kategorin i den prestigefyllda internationella reklamtävlingen Cannes Lions som avgjordes förra veckan.

En byrå som däremot belönades var Brasilianska Moma – som vann ett silverlejon för en annons för Kia.

Annonsen skulle marknadsföra Kia Sportages ”dual-zone climate control”. Något som illustrerades genom en tudelade tecknade annonser, där familjevänligt material syntes på ena sidan och en historia av mer sexuell karaktär utspelade sig på andra sidan. En av annonserna visade en lärare som hjälpte en skolflicka, något som fått folk runt om i världen att rasa i sociala medier och på bloggar. Annonsen anklagas för att ha en underton av pedofili.

Kia Motors gör nu allt för att ta avstånd från annonsen, som ska vara framtagen till Kias oberoende distributör i Brasilien.

– Vi garanterar att denna annons aldrig har och aldrig kommer att användas i någon form i USA, och vårt globala högkvarter i Seuol hanterar ärendet med vår oberoende brasilianska distributör, skriver Kia Motors i ett pressmeddelande enligt Automotive News.

Kia har också varit flitiga med att svara på kritik i sociala medier. Även där har budkskapet varit att Kia Motors inte har något med annonsen att göra.

Enligt Michael Choo, talesperson för Kia Motors, har annonsen inte använts i en faktisk annonskampanj – utan ska enkom ha skapats för att skickas in till Cannes Lions. Något som enligt relglerna för Cannes Lions är grund för diskvalificering.

Dagensmedia.se söker Amanda Benfell, pressansvarig på Cannes Lions.

Erik Wisterberg

erik@dagensmedia.se


Ämnen i artikeln:

KIA

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev