Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Kampanjer

Kia-annonsen kan diskas från Cannes-silver

Publicerad: 28 Juni 2011, 13:10
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:06

Kia-annonsen anklagas för pedofila undertoner – och Kia hävdar att den aldrig har publicerats. Nu utreder Cannes Lions om silverlejonet ska dras tillbaka.


Ämnen i artikeln:

Cannes Lions 2011Kia Motors

Som dagensmedia.se tidigare i dag berättade har en annons från Kia orsakat rabalder världen över.

Orsak: Den anses ha pedofila undertoner.

Enligt Michael Choo, talesperson för Kia Motors, har annonsen inte använts i en faktisk annonskampanj – utan ska enkom ha skapats för att skickas in till Cannes Lions. Något som enligt relglerna för Cannes Lions är grund för diskvalificering.

Nu har Cannes Lions inett en utredning för att undersöka om annonsen ska diskvalificeras, och dess silverlejon i presskategorin ska dras tillbaka.

– Vi kommer att genomföra en utredning, skriver Amanda Benfell, pressansvarig för Cannes Lions, i ett mejl till dagensmedia.se.

Det är den brasilianska byrån Moma, baserad i Sao Paolo, som står bakom den utskällda annonsen. Eligt Kia Motors är den framtagen på uppdrag av Kias oberoende brasilianska distributör – och är inte sanktionerad av Kia Motors huvudkontor.

Erik Wisterberg

erik@dagensmedia.se


Ämnen i artikeln:

Cannes Lions 2011Kia Motors

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev