Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag22.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Kampanjer

Kexchoklad släpper ny smak

Publicerad: 21 Januari 2011, 12:07
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:24

Cloetta har varit sparsamma med nya smaker på sin klassiker Kexchoklad. Men nu lanseras Kexchoklad Blåbär.


– Konsumenterna är ganska konservativa kring kexchoklad, därför har vi varit försiktiga med nya smaker. Men nu har vi börjat märka ett intresse för nyheter och tycker att en ny smak är ett bra sätt att vitalisera varumärket, säger Nina Ekberg, segmentansvarig på Cloetta.

Kexchoklad är huvudsponsor för idrottsutmärkelsen ”En svensk klassiker” och den nya smaken testades under Vasaloppet förra året.

Nu lanseras Kexchoklad Blåbär i blågul förpackning som ytterligare ”En svensk klassiker”. Samtidigt försvinner den mörka kexchokladen som har funnits i några år.

Lanseringen har redan smygstartad i samarbete med Statoil och från vecka 6 ska den nya smaken ut i hela landet, med stöd av en rikstäckande utomhus- och fackpresskampanj.

– Vi gör även event- och liftreklam i fjällen eftersom Kexchoklad för många förknippas med skidåkning, säger Nina Ekberg.

I samband med premiären av den nya smaken passar Cloetta också på att ändra utseendet på sin klassiska Kexchoklad, som har sett likadan ut sedan 2005.

– Det var dags för ett ansiktslyft. Den största förändringen är att vi har skapat ett ”märke” som vi kan använda på alla produkter i sortimentet, säger Nina Ekberg.

Designbyrån Identity Works har även gjort bokstäverna lite mer tredimensionella ”för att sticka ut mer i butikshyllan” och gett förpackningen lite varmare toner av gult och rött.

– Men alla kommer att känna igen sin favorit. Kexchoklad har funnits sedan 1938 och har alltid varit gul och röd, det vore farligt för oss att ändra på. Det gäller att tassa på tå och ta vara på det man har, säger Nina Ekberg.  

Kristin Djerf

kristin.djerf@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.