Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Kampanjer

Ken dumpar Barbie i Greenpeace-kampanj

Publicerad: 8 Juni 2011, 06:55
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:08

Greenpeace går ut i en ny kampanj för motverka skövlingen av den indonesiska regnskogen. Till sin hjälp tar organisationen den ikoniska leksaken Barbie.


Ämnen i artikeln:

Greenpeace

Bakgrunden till kampanjen är att Greenpeace nyligen kom ut med en ny rapport där det framgick att Barbieförpackningarna är gjorda av pappersmassa från den indonesiska regnskogen.

– Indonesien är ett av de länder i världen som avverkar mest regnskog i hela världen och Barbie bidrar till att regnskog skövlas. Det är allvarligt för klimatet och riskerar att leda till att Sumatratigern utrotas. Det är ett väldigt högt pris att betala, säger Patrik Eriksson, kampanjchef på Greenpeace.

Kampanjen är global och kommer bara gå på nätet.

– Vi har arbetat på lite liknande sätt tidigare med bland annat Nestlé och då lyckades vi få dem att ändra sig. Nu har vi tittat på vilka de andra stora aktörerna är och då var förpackningsindustrin och leksansindustrin viktiga, säger Patrik Eriksson.

Han berättar att organisationen hittade flera kopplingar till bland annat Lego och Disney, men att Barbie blev ett klockrent val.

– Barbie ett starkt varumärke och att hon är med och förstör regnskogen tror jag varken hon eller de som leker med henne vill egentligen.

Då Greenpeace inte köpt något tv-utrymme köpt hoppas Peter Eriksson istället på en viral spridning. En svensk kampanjsajt har också skapats.

– Ken gjorde ju slut med Barbie för ett tag sedan men sen blev de ihop igen. Det är det vi försöker spinna vidare på, att Ken dumpar Barbie när han får reda på att hon skövlar regnskog.

Kampanjen följs också upp med andra aktiviteter. Bland annat hänges en stor banner upp utanför Mattels huvudkontor i Los Angeles. Efter demonstrationen – där Barbie dök upp i en rosa schaktmaskin – arresterades sex aktivister.

<iframe width="442" height="249" src="http://www.youtube.com/embed/DATQ5HVhc3g" frameborder="0" allowfullscreen></iframe>

Dante Thomsen


Ämnen i artikeln:

Greenpeace

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.