Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Kampanjer

KD: "Vi storsatsar på omvalet"

Publicerad: 6 Maj 2011, 04:09
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:12

Aftonbladets Lena Mellin anklagar politikerna för att inte bry sig om det viktiga omvalet i Västra Götaland. Nonsens, menar Kristdemokraternas nya kommunikationschef Mia Widell.


Ämnen i artikeln:

AlliansenKristdemokraterna

På grund av omfattande fel i samband med valet 2010 måste ett omval göras till landstingsfullmäktige i Västra Götaland.

Ett val som berör 1,2 miljoner människor.

Men också ett val som politikerna enligt Aftonbladets politiske kommentator Lena Mellin hamnat i skymundan – delvis på grund av politikernas eget ointresse.

”Det är inte bara häpnadsväckande. Det är dessutom ett hån mot de väljare som vill sätta sig in i vad de olika partierna tycker i olika frågor i Västra Götaland”, skrev hon nyligen i en ilsken krönika.

Något som fick Kristdemokraternas nytillträdda kommunikationschef Mia Widell att bli något förvånad. Hon ringde upp Lena Mellin för att berätta om Kristdemokraternas syn på omvalet.

– Lena Mellin kan ha en ganska korrekt bild när det gäller andra partier, men för Kristdemokraterna är detta ett väldigt viktigt val som rör våra kärnfrågor, vård och omsorg, säger hon.

Mia Widell berättar att KD satsar stort på att marknadsföra sig inför omvalet den 15 maj.

Grundbulten i kampanjen är en tidning, som går ut i 300 000 exemplar – bland annat genom distribution via GP.

– Vi har en egenproducerad tidning som en stor del av kampanjen, vilket är ganska ovanligt i valkampanjer. Tidningen handlar om vårdfrågor och olika problem i människors vardag, till exempel hur snabbt man får vård när man kommer till akuten.

Kristdemokraterna lägger 900 000 kronor på kampanjen regionalt, samt en hel del arbete från partiets riksorganisation. Sociala medier samt rörligt material är även en viktig del i kampanjen.

– För vår del handlar det om att få så många som möjligt att rösta. Sedan vill vi såklart också få till ett maktskifte i Västra Götaland.

Mia Widell tillträdde som kommunikationschef för Kristdemokraterna för drygt fem veckor sedan. Hon är inte politisk aktiv inom paritet sedan tidigare, utan har en bakgrund som pressekreterare åt Mats Odell. Tidigare har Mia Widell arbetat som journalist.

Erik Wisterberg

erik@dagensmedia.se


Ämnen i artikeln:

AlliansenKristdemokraterna

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev