Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag26.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Kampanjer

Katastrofsiffror för Norwegian

Publicerad: 2 September 2014, 21:00
Uppdaterad: 6 December 2015, 12:28

Sex år av varumärkesarbete är utraderat. Norwegians varumärke befinner sig nu på sin lägsta nivå sedan 2009 – och fortsätter falla. "Jättetråkigt, och oerhört frustrerande", säger marknadschefen Sara Camursoy.


Ämnen i artikeln:

Norwegian

Norwegians varumärke har stadigt vuxit i styrka, ända sedan lanseringen i Sverige 2008. Under slutet av 2012 klättrade den norska uppstickaren till och med förbi SAS.

I Yougovs Brand index, ett sammanvägt mått av 15 olika parametrar, såg de båda flygbolagen under större delen av 2013 i princip jämbördiga ut.

Hela det lyftet har raderats ut – på mindre än ett år.

Det var i slutet av 2013 som problemen började hopa sig för Norwegian. Bolagets nya Dreamliner-plan krånglade, bolagets personalpolitik möttes av skarp kritik och piloterna hotade med strejk.

– Det blev ju väldigt stort fokus i medier på våra problem, och väldigt lite intresse för allt som går bra, säger Sara Camursoy, marknadschef på Norwegian.

Lars Gylling är nordisk kommunikationschef på Yougov:

– De många och omtalade historierna om inhyrda piloter, kabinpersonal som inte pratar skandinaviska språk, tillsammans med hoten om strejk var det som fick Norwegians varumärke att dyka, säger han.

Under 2014 har motgångarna fortsatt – med inställda flygningar och strandsatta passagerare.

– Norwegian pressas hårt av de många problemen med de nya Dreamliner-planen, som annars skulle ha varit en hävstång för varumärket, och bäddat för en comeback i hela Skandinavien, säger Lars Gylling.

Norwegians brand index har nu fallit till 6,9.

– Det är oerhört frustrerande, och det finns ingen quick fix. Det är en lång process, säger Sara Camursoy, och fortsätter:

– Men det också viktigt att komma ihåg att majoriteten av våra flygningar går utan problem. Det är en liten del av verksamheten som inte fungerar.

Under året har det norska lågprisbolaget bytt reklambyrå – M&C Saatchi har ersatt Garbergs – och bantat medieköpen. Under januari till och med juli i år köpte Norwegian medieutrymme för 35,2 miljoner kronor brutto, enligt Sifo reklammätningar, en minskning med 27,6 procent jämfört med samma period 2013.

– Vår situation är väldigt driven av problem i en avgränsad period. Att lösa detta kommer inte att gå över en natt. Vi ser i vår egen tracking att det rör på sig, hur fort det kommer att gå beror mycket på om problemen blir återkommande eller inte, säger Sara Camursoy, och fortsätter:

– Det är ingenting som vi kan lösa med reklam. Vad vi kan göra är att påminna om att Europatrafiken och stora delar av långdistanstrafiken går som den ska. Och att vi har mycket nöjda kunder där, säger Sara Camursoy.

Hur ser uppdraget till nya reklambyrån ut?

– De har ett globalt uppdrag – så uppgiften för dem är att harmonisera vårt uttryck på alla våra marknader. Vi går från väldigt lokal kommunikation till en centraliserad.

Niclas Rislund

niclas@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

Norwegian

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.