Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag05.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Kampanjer

Kärleksbudskap ska rädda liv

Publicerad: 29 Maj 2017, 06:30
Uppdaterad: 29 Maj 2017, 06:33

Kampanjen kommer bland annat att synas i Stockholms tunnelbana.

Tobiasregistret fungerar som en gigantisk dejtingsajt som matchar blodcancerpatienter med blodstamcellsgivare. Nu drar man igång en stor kampanj för att värva fler till registret.


Varje dag insjuknar två personer i blodcancer, leukemi. Behandling med blodstamceller kan vara sista utvägen för en del av patienterna – men en av tre hittar ingen donator.

Idag måndag drar Tobiasregistret igång en kampanj för att värva fler givare till stamcellsregistret. "Sharing is caring" är devisen som ska inspirera fler att offra en droppe blod för att rädda livet på en medmänniska.

– Om fler visste hur enkelt det är att donera och därmed kunna rädda livet på en annan, skulle vi ha betydligt fler i vårt register, säger Michael Nordh Grate, verksamhetsansvarig på Tobiasregistret, i ett pressmeddelande.

Tobiasregistret fungerar som en sambandscentral mellan patienter och givare. Här finns idag cirka 80 000 svenska givare beredda att donera blodstamceller när förfrågan kommer. Målet är att växa kontinuerligt och fylla på med ungt friskt blod, givare i åldrarna 18-35 är prioriterade eftersom det ofta ger det bästa resultatet.

– Registret fungerar som en gigantisk dejtingsajt. Ju fler givare som finns registrerade, desto större chans att vi får "träff" eftersom patientens vävnadstyp måste matcha givarens, fortsätter Michael Nordh Grate.

Kampanjen kommer att gå i tunnelbana och kommer även att bli ljusreklam på Stureplan. Idag kommer det dessutom att ske ett happening vid och omkring Svampen på Stureplan i Stockholm, med syfte att få folk att tänka till. 

Här kan du läsa mer om Tobiasregistret samt registrera dig som givare.

Amanda Törner

Reporter

amanda.torner@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.