Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Just nu kan du uppleva tekniska problem på dagensmedia.se. Vi jobbar för fullt med att åtgärda dessa!

Kampanjer

"Kärleken har chockat oss – näthatet bara försvann"

Publicerad: 20 December 2017, 15:22
Uppdaterad: 20 December 2017, 15:32

Dubbelkombination och dubbelsuccé – byrån Ehrenstråhles ad och copywriter berättar om hur de lyckades få internationell spridning med kampanjen "Silver Snipers".


Ämnen i artikeln:

Ehrenstråhle

I november rullade Lenovo Sverige ut nyheten om de skulle bilda "Silver Snipers", världens första seniora e-sportlag, bestående av fem seniorer i åldrarna 63–82 år. Seniorer som på kort tid lärt sig att spela Counter Strike.

En dryg månad senare har Ehrenstråhles kampanj för "Silver Snipers" fått stor uppmärksamhet – både i gaming-Sverige, svensk och internationell press.

För Dagens Media berättar byråns art directorn Oskar Ferm och copywritern Joakim Estemar om "Silver Snipers"-succén och intervjuförfrågningar från USA, Japan och Kina.    

– Jag tror att anledningen att det har gått så bra är att det inte har hänt så mycket. Det har varit lite torka inom gaming-världen och det har funnits en törst efter något nytt. Det i kombination med debatten kring att gamla har så mycket tid över, säger säger Joakim Estemar och fortsätter:

– Det här visar att en ungdomssport som e-sport även kan spelas och appliceras på äldre.

Bland annat Reddit har plockat upp kampanjen, som i dag har 140 000 så kallade up votes och därmed är bland de 100 populäraste inläggen genom tiderna på sajten.

– Det var kombinationen som gjorde hysterin. Kontrasterna är det intressanta här. Det kan lätt bli så löjligt det här också, men vi var skitnoga med att inte skoja om det här på något sätt, säger Oskar Ferm.

Kampanjen har uppmärksammats av bland andra TV4, SVT, Expressen, Aftonbladet, The Verge, Gamingbible och Ladbible.

Visste ni redan från början att det skulle få så här stor spridning?

– Vi hade ingen aning. Målet från början var Nyhetsmorgon i TV4 och det avverkade vi relativt fort, säger Joakim Estemar.

– Vi har själva noll erfarenhet av gaming, och vi tror att det finns en fördel i att vi såg det här med färska ögon. Kampanjen handlar om att öka intresset för gaming, både hos äldre men också bland unga. Det väldigt många som har hört av sig – både äldre och yngre – så på det sättet kan man säga att vi har lyckats med det.

Är det många äldre som har hört av sig och vill vara en del av "Silver Snipers"-laget nu?

– Det är det, säger Oskar Ferm.

Vad krävs för att komma med i laget?

– Man måste vara fem i laget, så att vi kickar någon, säger Oskar Ferm och skrattar. Det hade så klart varit kul om fler lag bildas. Vi själva funderar på att eventuellt starta en Counter Strike-utbildning för äldre. Men vi har kontrakt med "Silver Snipers" ett år till.

Joakim Estemar säger att de är förvånade över alla positiva reaktioner.

– Kärleken har chockat oss. Näthatet bara försvann, och den kärlek från hela världen som har kommit från gaming-världen chockade verkligen oss.

Rent generellt. Vad skulle ni säga, hur gör man för att lyckas nå ut internationellt med en kampanj?

– Man måste komma på något genuint. Här tar vi gaming på allvar, det handlar inte bara om att sälja en produkt, säger Oskar Ferm.

Arbetsgrupp:

Art Director: Oskar Ferm

Copywriter: Joakim Estemar

Produktionsledare: Jonna Peltonen

Social Media Manager: Anna Mattsson

Digital Strateg: Victor Söderblom

Final Art: Sofia Rönnqvist

Projektledare: Mia Kleist

Grafisk designer: Lisa Thunander

Simon Nilsson

simon.nilsson@dagensmedia.se


Ämnen i artikeln:

Ehrenstråhle

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev