Karl Garberg: “Nervös för att det skulle bli fel”

2018-05-06 08:00  

HELGLÄSNING. I oktober 2017 lämnade Karl Garberg McCann Stockholm för att bli marknadschef på fintech-bolaget Toborrow. Bolagets vision och hans nya roll passade honom som handen i handsken – men varumärket behövde en rejäl make-over. "Det första jag gjorde var att initiera en varumärkesförflyttning”, säger Karl Garberg.

Karl Garberg är idag 28 år och har redan en etablerad bakgrund i reklambranschen, där han bland annat jobbat på fintechbolaget Izettle och senast på reklambyrån McCann. Förra året bestämde han sig för att byta riktning och klev i oktober in som marknadschef för crowdlending-plattformen Toborrow. Bolaget grundades 2013 med målet att hitta en ny tillväxtmodell för småföretagare och att demokratisera lånemarknaden. De fungear som en mötesplats för företag som är i behov av finansiering och för privatpersoner som vill få avkastning på sitt kapital

– Jag saknade startup-känslan från Izettle lite. Den där känslan att saker kan hända. Det tycker jag är kul. Sen kanske den starkaste drivkraften var att arbeta på kundsidan istället för byråsidan. Man känner mer att man är en del av varumärket, vilket jag gillar. Dessutom gillade jag de mer strategiska bitarna, men också de mer praktiska. Då blev denna roll intressant för mig, säger Karl Garberg till Dagens Media.

När Karl Garberg började i oktober kände han att Toborrow hade en fantastisk vision och fastnade direkt för sin roll. Däremot kände han att bolaget då inte levde upp till den visionen utseendemässigt.

– Det första jag gjorde var att initiera en varumärkesförflyttning och ny plattform tillsammans med två kreatörer från McCann, säger Karl Garberg och fortsätter:

– Jag kände verkligen att det fanns så mycket potential i Toborrow, både ur ett kommunikationsperspektiv och som affärsidé. Jag har alltid varit fascinerad av olika tekniska lösningar som underlättar och ändrar människors beteenden. Där ligger min drivkraft. 

Hur kändes det att kliva in och komma med stora förslag om ändring på en gång?

– Det var en utmaning att presentera det för dem som jobbat i flera år när jag var ny. Som tur var så lyckades vi väldigt snabbt hitta en plattform där vi alla kände att vi hittat rätt. Plattformen är grunden till allt vi kommunicerar och om inte den funkar så är det lite som att bygga ett hus: om grunden blir skev spelar det ingen roll om du har mässingsknoppar på köksluckorna.

Från dagen Karl Garberg klev in på bolaget sattes en stor satsning igång gällande förflyttning av varumärket. Tillsammans med kreatörerna Noak Garberg och Mikael Dahl från McCann formades det som idag är det nya ansiktet utåt för Toborrow.

– Jag ju har inte gjort något liknande tidigare. Jag kom från strategiskt arbete med McCann och praktiskt arbete på Izettle. Det här var ju en total förändring för mig. Jag var ärligt talat lite nervös för att det skulle bli fel. "Hur gör vi det här?" tänkte jag. Så jag tog hjälp av kreatörerna på McCann. Tillsammans satte vi en plattform att utgå ifrån.

Visionen var att förflytta sig från att synas som ett "techigt" bolag till att utstråla värme och mänsklighet. 

– Att jag faktiskt fick komma in och skapa en nytt varumärke med fria händer var en otrolig möjlighet för mig. Vi har ändrat allt i stort sett. Det är inte varje dag man får den möjligheten. Men vi är fortfarande i startgroparna. Det gäller bara att få lägga grunden ordentligt.

Hur svårt är det att förflytta ett varumärke bara så där?

– Det beror ju naturligtvis på varumärket. Om jag ska utgå från Toborrow så var fördelen att varumärket var relativt okänt förutom inom väldigt insatta kretsar. Där hade vi en fördel. Att varumärkesförflytta exempelvis Viking line är ju ett större arbete, säger han och fortsätter:

– Det jag tror man behöver göra är att ha en tydlig plattform att utgå ifrån och se långsiktigt. Tålamod och repetition behövs. Samt att hitta en grund att stå på som är långsiktig och som kapslar in vad visionen handlar om. Ett varumärke ska hålla i flera år och kommer genomlida massor, högt som lågt. Kommunikationen och varumärket måste vara en helhet. Det gäller även produkter, samarbeten och internt i organisationen.

Toborrow ser sig själva som en mötesplats för företag som är i behov av finansiering och privatpersoner som vill få avkastning på sitt kapital, berättar Karl Garberg. Utöver privatpersoner så är även bolagets långivare andra företag och banker. Alla kan låna ut via plattformen.

– Vi tjänar inga pengar på ränta, för pengarna som lånas ut är inte våra helt enkelt – de tillhör hundratals privata sparare, företag och banker. Vår verksamhet tjänar pengar på uppläggningsavgift som låntagaren betalar, säger han.

Grunden till den nya paketeringen utgår från devisen ”Vi växer tillsammans” och fångar Toborrows modell för hållbar tillväxt och tjänst som vill förenkla mötet mellan småföretagare och långivare.

– Konceptet har tagits fram i vår varumärkesplattform och handlar om att vi vill att företagen och långivarna växer tillsammans och på så sätt skapa en "tillsammans-känsla", säger Karl Garberg och fortsätter:

– Avkastning är en hygienfaktor i sammanhanget för sparare, vi måste erbjuda något annat. Mervärdet hos oss är känslan att bidra till att fler företag växer och därmed skapar jobb, svensk tillväxt och samhällsbyggande. Det är den känslan vi vill bygga. Om man bara är ute efter pengar så kan man tjäna dem på börsen.

Samarbetet med McCann har omfattat ett varumärkesarbete och en ny grafisk profil som sedan har tagits ut på webben och i sociala kanaler.

De första annonserna släpptes för tre veckor sen och samtidigt inleddes aktiviteter, kampanjer, annonser online och annonser på sociala medier. Toborrow ägs av Bonniers riskkapitalbolag så de har synergier med Bonnier-medier.

– Hittills har vi hållit kommunikationen på en låg nivå. Vi vill bygga vidare på plattformen innan vi lägger in full gas. Dessutom måste vi också se vad som fungerar. Det här är helt nytt och vi har inte kommunicerat i de här kanalerna tidigare. Det är kul men utmanande. Under året kommer vi göra större kampanjer.

Hur tror du fintech kommer utvecklas?

– Jag tror att vi fortfarande bara är i begynnelsen av branschen, och är övertygad att den kommer fortsätta växa framåt. Däremot tror jag att det som kommer få bolag att lyckas är samarbete. Många klankar ner på bankerna och kallar dem mossiga, säger han och fortsätter:

– Men bankerna har en viktig samhällsfunktion och kommer antagligen alltid ha det. Däremot kan vissa delar kompletteras av andra aktörer och där tror jag samarbeten mellan banker och fintech är nyckeln. Där finns det en enorm potential.

Christopher Karlsson

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Läs även

Åsikter & debatt