Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Kampanjer

Kappahls kritiserade reklam frias av RO

Publicerad: 24 Januari 2014, 08:45
Uppdaterad: 6 December 2015, 12:50

Den har fått hård kritik och anklagats för att vara sexistisk. Men enligt Reklamombudsmannen är Kappahls kampanj inte könsdiskriminerande.


Ämnen i artikeln:

Kappahl

Det var Sveriges Kvinnolobby som i november förra året anmälde Kappahls Fifty Shades of Grey-kampanj till Reklamombudsmannen.

Dessutom har kampanjen anmälts av nio privatpersoner, som anser att kampanjen är sexistisk.

Men RO håller inte med och friar därför kampanjen.

" Kampanjen anspelar på så kallad BDSM-sex genom att kvinnan visas med mask och på vissa reklamenheter med en slips runt handleden eller tillsammans med texten ”You. Are. Mine”. Kvinnan i reklamenheterna, som är klädd i underkläder, har en tydlig koppling till de marknadsförda produkterna. Opinionsnämnden finner att kvinnan inte i någon av reklamenheterna ger intryck av att vara osäker eller i en utsatt situation. Sammantaget anser nämnden att hon inte framställs på ett nedvärderande sätt", skriver RO i sitt beslut.

Reklamfilmen i Fifty Shades of Grey-kampanjen har tagits fram av Holy Diver medan utomhuskampanjen tagits fram inhouse av Kappahl.

Dante Thomsen


Ämnen i artikeln:

Kappahl

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev