Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Kampanjer

Kappahl: "Vi beklagar"

UPPDATERAD. Modeföretaget står fast vid att inspirationen till "Knitted Trends" var deras egen och beklagar att filmen uppfattades som plagiat.

Helen Preutz


Publicerad: 17 Oktober 2013, 14:01
Uppdaterad: 06 December 2015, 13:30

Ämnen i artikeln:

KappahlHoly Diver

Dagens Media har under dagen berättat att Kappahl hamnat i blåsväder för sin reklamfilm "Knitted Trends". Scenografin i filmen där modellerna omges av stora garnnystan påminde om Cirkus Cirkörs föreställning "Knittes Peace" vilket fick cirkusgruppen att anklaga Kappahl för plagiat.

Medan reklambyrån Holy Diver skyller ifrån sig och produktionsbolaget The Producers duckar väljer Kappahl nu att bemöta kritiken.

– Inspirationen till filmen kom ifrån den stora trenden med stickade plagg som vi ser i höst. Vi beklagar att Cirkus Cirkör upplever det som plagiat. Vi gillar deras verksamhet, säger Kajsa Räftegård, informationsansvarig på Kappahl till Dagens Media.

Stämmer det att ni bad att få låna Cirkus Cirkörs rekvisita?

– Ja, men stora nystan och stickor är känd rekvisita. Det innebär inte att vi plagierar.

Hur ska nu undvika att det här upprepas?

– Det är svårt när det handlar om kreativitet och inspiration. Jag tror nyckelordet är respekt för varandras kreativitet och kunskap.

Efter att denna artikel publicerats ringer Mats Wolgers, vd på produktionsbolaget The Producers upp Dagens Media.

– Givetvis beklagar jag det som har hänt. Avsikten har inte varit att plagiera. Cirkus Cirkör var mycket tillmötesgående när vi bad att få låna deras rekvisita, så deras reaktion kom som en överraskning.

Hur lik tycker du filmen är cirkusföreställningen?

Visst finns det kanske en viss inspiration från deras föreställning men det finns mycket annat också.

LÄS OCKSÅ:

Ämnen i artikeln:

KappahlHoly Diver

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.