Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag03.12.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Kampanjer

Kappahl om Fifty Shades-kampanjen: "Stilfull och elegant"

Publicerad: 18 November 2013, 12:40
Uppdaterad: 6 December 2015, 12:56

UPPDATERAD. Fifty Shades of Grey-kampanjen anklagas för att vara sexistisk. Men Kappahl håller inte med om kritiken.


Som Dagens Media kunde berätta tidigare i dag riktar Sveriges Kvinnolobby hård kritik mot Kappahls senaste kampanj – samarbetet med "Fifty Shades of Grey"-författaren Erica L James.

Enligt Sveriges Kvinnolobby, som arbetar för en lagstiftning mot könsdiskriminerande reklam, är kampanjen sexistisk och objektifierande.

Nu väljer Kappahl att svara på kritiken via mejl.

" Fifty Shades-böckerna är storsäljare som läses och uppskattas av många (cirka hundra miljoner sålda böcker) kvinnor över hela världen, däribland många av KappAhls kunder. Liksom boken är skriven av en kvinna för kvinnor, är vår kollektion designad av kvinnor för kvinnor. Vi är mycket stolta över kollektionen och ser den som stilfull och elegant", skriver Kappahls informationschef Charlotte Högberg i mejlet till Dagens Media.

Enligt henne har Kappahl framför allt fått positiva kommentarer på kampanjen, även om ett antal varit negativa.

" Vi lyssnar till dem alla och tar ställning till dem i planeringen för kommande kollektioner".

Huruvida reklamen fälls av Reklamombudsmannen återstår att se.

" Men vi kommer att ta till oss eventuell feedback från deras prövning och fatta beslut därefter".

Dagens Media har även ställt följande frågor till Charlotte Höberg:

  • Tycker du att det ligger någonting i kritiken från Sveriges Kvinnolobby?
     
  • På vilket sätt ska ni ta ställning till de negativa kommentarerna i era kommande kampanjer?

På dessa frågor svarar Charlotte Högberg så här:

" Vi på Kappahl är medvetna om att upplevelsen av det vi gör helt ligger i betraktarens öga. Vi har fått mängder av glada, positiva kundkommentarer kring kollektionen och ett mindre antal negativa. Vi lyssnar till dem alla och tar ställning till dem i planeringen för kommande kollektioner", skriver hon i ett nytt mejl till Dagens Media.

LÄS OCKSÅ:

Dante Thomsen

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.