Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Kampanjer

Känslosamma ögonblick i Coca-Colas OS-kampanj

Coca-Cola tar hjälp av internationella sportstjärnor inför OS.

Amanda Törner

Reporter

amanda.torner@dagensmedia.se


Publicerad: 14 Juli 2016, 07:55
Uppdaterad: 14 Juli 2016, 08:04

Ämnen i artikeln:

Coca-Cola

I Coca-Colas kampanj ”That’s Gold” inför stundande OS, anspelar man på de känslomässiga toppar vinsten av en OS-guldmedalj innebär. Det skriver Adweek.

Kampanjen frontas av hela 79 olympiska atleter från 23 länder världen över, däribland amerikanska simproffset Nathan Adrian och fotbollsstjärnan Alex Morgan, och består av olika montage föreställande idrottarnas medaljvinster varvat med bilder på människor som upplever känslomässiga vardagsögonblick.

För musiken står svenske Avicii.

Årets Olympiska spel blir 88-års jubileet för Coca-Colas sponsorskap för OS, som inleddes år 1928.

– Det är någonting så kraftfullt med OS. Det skapar upplevelser av samförstånd, vänskap, solidaritet, inkludering och jämlikhet. Det här årets kampanj är speciell, för den handlar inte om att titta på när någon vinner en OS-medalj, utan om att titta på personens ansikte vid vinsten. Det är exakt samma känsla du får som när du lär dina barn att cykla, eller när du ser dem ta studenten, säger Ivan Pollard, chef för strategisk marknadsföring på Coca-Cola, till Adweek.

I samband med kampanjen har Coca-Cola också knutit till sin internationella influencers som ska sprida OS-relaterat material i sociala medier, bland andra australiska artisterna Cody och Alli Simpson, kanadensiska skådisen och modebloggaren Allie Evans och brittiske Youtubern Jake Boys.

Kampanjen kommer att gå på över 50 marknader i både print och tv, och har tagits fram av Ogilvy & Mather Brazil.

Ämnen i artikeln:

Coca-Cola

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.