Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag29.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Kampanjer

Kändisarna till niondeklassarna: "välj natur"

Publicerad: 19 April 2010, 08:43
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:53

Här talar bloggaren Foki och Fredrik Federley sig varma för naturvetarprogrammet.


Teknikdelegationen är tillsatt av regeringen med uppdrag att öka ungas intresse för de naturvetenskapliga ämnena.

Just nu pågår en omfattande kampanj i samband med det så kallade ”ändringsvalet”.

Via reklamfilmer i tv och på bio samt webben och i dagspress vill man få fler niondeklassare att välja naturvetenskapligt program.

Kampanjen är framtagen tillsammans med reklambyrån Futurniture, Lily Recovery och pr-byrån StrandbergHaage.

– Kampanjen ska bekräfta valet av NV som många redan gjort och se till att de står fast vid det. Men också påverka de som fortfarande tvekar inför att välja ”rätt” linje, berättade Lena Hjälmrud, projektledare på reklambyrån Futurniture, nyligen för Dagensmedia.se.

Samtidigt genomförs en pr-kampanj, bland annat på debattsajten Newsmill och på Youtube.

På den senare berättar kända personer som gått natur om fördelarna med programmet.

Bland dem finns bloggaren Foki, riksdagsmannen Fredrik Federley samt BWO:s hårfagre sångare Martin Rolinski.

<object width="560" height="340"><param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/VDaRkQO0iwE&hl=sv_SE&fs=1&"></param><param name="allowFullScreen" value="true"></param><param name="allowscriptaccess" value="always"></param><embed src="http://www.youtube.com/v/VDaRkQO0iwE&hl=sv_SE&fs=1&" type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="560" height="340"></embed></object>

<object width="560" height="340"><param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/SHawvonm5iY&hl=sv_SE&fs=1&"></param><param name="allowFullScreen" value="true"></param><param name="allowscriptaccess" value="always"></param><embed src="http://www.youtube.com/v/SHawvonm5iY&hl=sv_SE&fs=1&" type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="560" height="340"></embed></object>

<object width="560" height="340"><param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/FQce0zK1dPQ&hl=sv_SE&fs=1&"></param><param name="allowFullScreen" value="true"></param><param name="allowscriptaccess" value="always"></param><embed src="http://www.youtube.com/v/FQce0zK1dPQ&hl=sv_SE&fs=1&" type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="560" height="340"></embed></object>

 

Martin Schori

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.