Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag21.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Kampanjer

Kändisar kampanjar för kyrkan

Publicerad: 5 Mars 2012, 05:02
Uppdaterad: 6 December 2015, 14:26

I en reklamkampanj uppmanar Svenska Kyrkan folk att utmana varandra och på så sätt samla in pengar till att utrota hungern i världen. "Jag skulle önska att vi får in tusen utmaningar", säger Mattias Nihlgård, insamlingschef för Svenska kyrkans internationella arbete.


Ämnen i artikeln:

Forsman Bodenfors

I dag, måndag, drar Svenska kyrkan i gång insamlingskampanjen "Utrota hungern" för andra året i rad.

Till sin hjälp tar kyrkan bland andra Maria Montazami, Filip och Fredrik, Parisa Amiri, Amanda Schulman och Hanna Widell – som alla bidrar med en egen utmaning.

 Maria Montazami utmanar TV4 att få läsa upp vädret, Parisa Amiri vill bli skyltdocka åt H&M och Amanda Schulman och Hanna Widell vill få bröderna Skarsgård att gästa deras program.

Men vem som helst kan starta en utmaning till en kostnad av 20 kronor och sedan sprida utmaningen bland sina vänner. Då kan de i sin tur stödja kampanjen genom att skänka pengar.

– Tanken är att om många stödjer en kampanj så kommer den som är utmanad känna sig manad att ställa upp, säger Mattias Nihlgård.

Kampanjen går i tunnelbanan, banners och i tidningar. Men framför allt hoppas Svenska kyrkan på spridning via Facebook.

– Vi ville hitta ett enkelt sätt som kan engagera många.

Kampanjen pågår i sex veckor under fasteperioden, det vill säga fram till påsk.

– Jag ska utmana en kollega med chipsberoende att avstå från chips under hela kampanjen, säger Mattias Nihlgård.

I fjol fick Svenska Kyrkan in 35 miljoner kronor, men i år är siktet inställt på 40 miljoner kronor. Kyrkan har dock inte satt något enskilt insamlingsmål för utmaningarna, eftersom det är första gången aktiviteten genomförs.

Medieköpen kompletteras med lokala insamlingar i pastoraten, exempelvis genom loppmarknader, konserter och bössinsamling. Även kollekten går till insamlingen.

I år har insamlingen undertemat jämställdhet. Pengarna går till lokala kvinnoprojekt.

– Matpaket löser bara den akuta situationen. Det krävs mer för att lösa svälten.

Bakom kampanjen står Forsman & Bodenfors.

Arbetsgrupp

Byrå: Forsman & Bodenfors

Kund: Svenska kyrkan, Internationellt arbete

Upodragsgivare: Claes Anckarman, Mattias Nihlgård, Johan Ehrning

Titel: ALLT för att utrota hungern - Utmaningen

Första publiceringsdag: 5/3 2012

Projektledare: Leif Sorte

Produktionsledare: Nicole van Rooij Ekström

Art Director: Annika Frankel

Copywriter: Desiré Enström, Ulrika Karlberg

Formgivare: Ellinor Bjarnolf, Åsa Plahn

Webbproducent: Peter Gaudiano

Produktionsbolag webb: Rebenga

Mediebyrå: Starcom

Rebecka Lindberg

Ämnen i artikeln:

Forsman Bodenfors

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.