Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag22.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Kampanjer

Kändisar hyllar DDB:s HIV-kampanj

Publicerad: 8 Oktober 2013, 11:05
Uppdaterad: 6 December 2015, 13:31

Calle Schulman och Christina Saliba hör till dem som hyllar kampanjen HIV-vårdsbidraget som uppmanar till att dela med sig av friskvårdspengarna.


Ämnen i artikeln:

DDB

Insamlingsstiftelsen Let's talk HIV jobbar med konstnärer och artister för att sprida information om HIV och samla in pengar för att förebygga spridning och hjälpa dem som drabbats.

I nya kampanjen HIV-vårdsbidraget som är gjord av DDB föreslår man att den som mår bra men väljer bort att träna donerar sitt friskvårdsbidrag till stiftelsen. På så sätt kan man donera upp till 3 000 kronor utan att det kostar givaren en enda krona.

Kampanjen som rullades ut i måndags har hyllats av mediepersonligheter, däribland Calle Schulman, Paul Ronge och Christina Saliba.

– Vi får oerhört fin respons, säger Let's talk HIVs initiativtagare Åsa Hultman till Dagens Media.

Hon fortsätter:

– Den är lite kontroversiell, tror jag. Vi är väldigt glada för all uppmärksamhet den skapar kring HIV-problematiken. I Sverige är bidrag till välgörande ändamål inte avdragsgilla, men på det här sättet ger vi företagen möjlighet att vara med och bidra. Vi hoppas att det kan ge ringar på vatten.

Om HIV:

I dag lever cirka 6 200 personer med känd HIV-diagnos i Sverige. Mellan 400 och 500 personer får årligen diagnosen HIV-positiv. År 2012 rapporterades 441 nya fall.

Arbetsgrupp:

Arbetsgrupp DDB

Creative Directors: Fredrik Simonsson, Magnus Jakobsson

Art Directors: Gustav Holm, Joakim Khoury

Copywriter: Daniel Vaccino, Gustav Holm

Account manager, Camilla Ryttare

Editor: Johannes Gustafsson

Production Company: DDB Film

Producer: Carl Linder

Art workers: Petter Mollberg-Fagring, Peter Danielsson

Motion Graphic Designer: Eskil Lundberg

Digital Developer: Patrick Chan

Digital Director: Andreas Fabbe

Factor: Anna Hellenberg

Sound design: Red Pipe

Music: Max Linder

PR: Simon Strand

Partners:

Lotta Lundgren

The Embassy

Clear Channel

JC Decaux

Jernhusen

MTG Radio

Expressen

BrandFactory

Max Linder

Redpipe

Flickorna Larsson

Attracta

Surdeg Studios

Helen Preutz

Ämnen i artikeln:

DDB

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.