Kampanjer
Kändisar frontar Barncancerfonden
Publicerad: 15 februari 2012, 12:41
Uppdaterad: 6 december 2015, 14:26
Barncancerfonden uppmärksammar Internationella barncancerdagen med en ny reklamkampanj. Till sin hjälp tar organisationen några kända svenskar.
Ämnen i artikeln:
BarncancerfondenRL
Rebecka Lindberg
Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om YouTube är blockerad under “Visa våra partners”.
Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om YouTube är blockerad under “Visa våra partners”.
Genom kampanjen hoppas Barncancerfonden framför allt att på att få fler månadsgivare.
Måns Zelmerlöw, Loa Falkman, Christine Meltzer, Cecilia Forss och Camilla Läckberg är Barncancerfondens första ambassadörer.
– De är alla trovärdiga och har ett förtroende hos allmänheten, säger Johanna Perwe, pressansvarig på Barncancerfonden.
De nya ambassadörerna, förutom Camilla Läckberg som ska delta i andra projekt, syns i de nya reklamfilmerna.
Filmerna bygger på Barncancerfondens reklamkoncept med de fyra blå stolarna och budskapet "Tre av fyra överlever". Till filmerna har över 800 unika teckningar ritats.
– Det är ett bra visuellt sätt som tydligt visar hur verkligheten ser ut.
Måns Zelmerlöw står bakom musiken i samtliga filmer – han har skrivit låttexten och tillsammans med Martin Landquist även musiken.
Barnen som är med i filmerna är alla före detta cancerpatienter.
– Vi hade ett upprop på Facebook där de som ville vara med i filmerna fick höra av sig till oss, säger Johanna Perwe.
Filmerna ska visas under hela året i TV4 och i SBS tv-kanaler. Tre varianter har tagits fram – 5, 15 och 25 sekunder långa.
Kampanjen går även i tunnelbanan och utomhus.
För att ytterligare uppmärksamma Internationella barncancerdagen genomför Barncancerfonden även olika ”stolmanifestationer”.
– I något köpcentrum kommer de ha en stoljakt och på andra ställen ställer de ut fyra stolar med ett gravljus på den fjärde.
Bakom filmerna står produktionsbolaget Filmic Art. För konceptet står reklambyrån Customers Only.
Arbetsgrupp
Uppdragsgivare
Barncancerfonden
Projektledare: Åsa Tuvenvall, Barncancerfonden
Filmproduktion
Regi: Filmic Art
Produktionsbolag och VFX: Filmic Art
Exekutiv producent: Kith Kättström
Creative Directors: Andreas Ibohm och Jonathan Knape, Filmic Art
D.O.P: Jens Fischer
Producent: Jonas Randell, Filmic Art
Produktionsledare: Mia Landquist
Bakgrundsillustrationer: Gustaf Öhrnell
Lead Animator: Henrik Stensnäs, Filmic Art
Sound design: Twenty Post
Musik
Musik: Martin Landquist och Måns Zelmerlöw
Text: Måns Zelmerlöw
Fotografering
Svenolof Jonn
Bearbetning
Studio CA
Reklambyrå
Customers Only