Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Kampanjer

Kändisar frontar Barncancerfonden

Publicerad: 15 Februari 2012, 12:41
Uppdaterad: 6 December 2015, 14:26

Barncancerfonden uppmärksammar Internationella barncancerdagen med en ny reklamkampanj. Till sin hjälp tar organisationen några kända svenskar.


Ämnen i artikeln:

Barncancerfonden

Genom kampanjen hoppas Barncancerfonden framför allt att på att få fler månadsgivare.

Måns Zelmerlöw, Loa Falkman, Christine Meltzer, Cecilia Forss och Camilla Läckberg är Barncancerfondens första ambassadörer.

– De är alla trovärdiga och har ett förtroende hos allmänheten, säger Johanna Perwe, pressansvarig på Barncancerfonden.

De nya ambassadörerna, förutom Camilla Läckberg som ska delta i andra projekt, syns i de nya reklamfilmerna.

Filmerna bygger på Barncancerfondens reklamkoncept med de fyra blå stolarna och budskapet "Tre av fyra överlever". Till filmerna har över 800 unika teckningar ritats.

– Det är ett bra visuellt sätt som tydligt visar hur verkligheten ser ut.

Måns Zelmerlöw står bakom musiken i samtliga filmer – han har skrivit låttexten och tillsammans med Martin Landquist även musiken.

Barnen som är med i filmerna är alla före detta cancerpatienter.

– Vi hade ett upprop på Facebook där de som ville vara med i filmerna fick höra av sig till oss, säger Johanna Perwe.

Filmerna ska visas under hela året i TV4 och i SBS tv-kanaler. Tre varianter har tagits fram –  5, 15 och 25 sekunder långa.

Kampanjen går även i tunnelbanan och utomhus.

För att ytterligare uppmärksamma Internationella barncancerdagen genomför Barncancerfonden även olika ”stolmanifestationer”.

– I något köpcentrum kommer de ha en stoljakt och på andra ställen ställer de ut fyra stolar med ett gravljus på den fjärde.

Bakom filmerna står produktionsbolaget Filmic Art. För konceptet står reklambyrån Customers Only.

Arbetsgrupp

Uppdragsgivare      

Barncancerfonden   

Projektledare: Åsa Tuvenvall, Barncancerfonden

Filmproduktion      

Regi: Filmic Art

Produktionsbolag och VFX: Filmic Art

Exekutiv producent: Kith Kättström  

Creative Directors: Andreas Ibohm och Jonathan Knape, Filmic Art    

D.O.P: Jens Fischer    

Producent: Jonas Randell, Filmic Art  

Produktionsledare: Mia Landquist

Bakgrundsillustrationer: Gustaf Öhrnell

Lead Animator: Henrik Stensnäs, Filmic Art

Sound design: Twenty Post

Musik

Musik: Martin Landquist och Måns Zelmerlöw

Text: Måns Zelmerlöw       

Fotografering   

Svenolof Jonn  

Bearbetning

Studio CA

Reklambyrå     

Customers Only

Rebecka Lindberg


Ämnen i artikeln:

Barncancerfonden

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev