Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag25.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Kampanjer

Kampanjerna lyfte kyrkovalet

Publicerad: 16 September 2013, 07:38
Uppdaterad: 6 December 2015, 13:34

Flera partier storsatsade för mobilisera väljarna till gårdagens kyrkoval. Nu står det klart hur de lyckats.


När 2241 av 2247 av valdistrikten har redovisats landar valdeltagandet på 12,7 procent. Det är en ökning på 0,8 procentenheter jämfört med kyrkovalet 2009.

Trots den relativt blygsamma ökningen är Juan-Pablo Roa, kommunikationsstrateg på SSU, nöjd med utfallet.

– Vår kampanj lyckades väcka intresse hos unga. Även om det är svårt att utvärdera tror jag att vi spelade en liten roll för att mobilisera unga i storstadsregionerna, säger han.

Debatten inför årets kyrkoval har stundtals varit het. Som Dagens Media tidigare berättat lade SSU krutet på en kontroversiell viralkampanj där ungdomsförbundet hävdade att Jesus var sosse. I en annan film jämfördes KD:s partiledare Göran Hägglund med Rysslands president Vladimir Putin.

Under hashtagen #enlitegrej uppmanade Stockholms läns SSU-distrikt alla röstberättigade att använde sin röst till att hindra ”de högerextremas inflytande över kyrkan”. Budskapet riktade udden tydligt mot Sverigedemokraterna, som storsatsat på att mobilisera väljare. Bland annat utlyste SD en tävling partiet uppmanade sina sympatisörer att ”kontakta dina vänner, vänners vänner, bekanta, familj, grannar och hela din telefonbok” för att samla in budröster. Vinsten: En middag med partiledaren Jimmie Åkesson.

SD gick starkt framåt i kyrkovalet. Partiet fördubblade sina röster, och landade på strax under sex procent. Detta kan dock jämföras med stödet för partiet på riksplanet, 12,1 procent enligt en väljarundersökning från Aftonbladet/United Minds som publiceras i dag.

– SD mobiliserade sina väljare kraftigt, bland annat genom satsa hårt på budsröster vilket jag personligen tycker är tveksamt, och lyckades nå sex procent, säger Juan-Pablo Roa.

Samtliga borgerliga partierna backar i kyrkovalet. Juan-Pablo Roa tycker att fler partier borde ha tagit sitt ansvar för att försöka få väljarna att rösta.

– Många borde ha gjort mer, säger han.

Har ni något att lära av hur SD mobiliserar väljare?

– Vi tittar inte alls på hur SD jobbar, men de har väldigt lojala sympatisörer. Alla större partier har ett ansvar att göra den här typer av insatser.

Så gick valet

De går framåt:

• Arbetarepartiet - Socialdemokraterna 29,4 procent (28,3 procent)

• Miljöpartister i Svenska kyrkan 4,7 procent (3,2 procent)

• Partipolitiskt obundna i Svenska kyrkan 15,3 procent (13,2 procent)

• Sverigedemokraterna 6 procent (2,9 procent)

• Vänstern i Svenska Kyrkan 2,4 procent (1,3 procent)              

• ÖPPEN KYRKA - en kyrka för alla  4,6 procent (3,3 procent)

De backar:

• Borgerligt alternativ 12,6 procent (16,2 procent)

• Centerpartiet 11,9 procent (13,8 procent)

• Fria liberaler i Svenska kyrkan FiSK 3,3 procent (5,3 procent)                     

• FRIMODIG KYRKA 4,7 procent (5,1 procent)

• Kristdemokrater i Svenska kyrkan 4,8 procent (7 procent)

• SPI Seniorpartiet 0,2 procent (0,4 procent)

Samtliga valresultat finns här.

Erik Wisterberg

erik@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.