Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag29.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Kampanjer

Kampanjens bakslag – Sverigenumret redan fullt

Publicerad: 8 April 2016, 14:31
Uppdaterad: 13 April 2016, 09:30

Kampanjen som gjorde Sverige till det första landet i världen med eget telefonnummer spred sig snabbt världen över. Nu har SFT stött på en överbelastning.


Ämnen i artikeln:

The Swedish Number

Det fungerar som ett vanligt samtal, men när någon ringer kopplas samtalet till en slumpvis svensk, som anmält sig till att svara. Sammanlagt har 5000 svenskar anmält sig till att bli ambassadörer vilket lett till att tekniken börjat hänga sig.

– Tekniken hänger inte riktigt med då det är många som fortsätter att registrera sig. Men det är inte fullt ännu utan allt ska funka normalt inom kort, säger Jenny Engström, kommunikationsansvarig på SFT.

Förutom teknikkrånglet är Jenny Engström nöjd över den enorma responsen som de lyckats få tack vare kampanjen.

– Det är helt otroligt. ”Time” har skrivit om oss, ”The CBS morningshow” har pratat om oss. Vi är överallt just nu och som ambassadör märks det direkt vilket land som tagit upp kampanjen senast i sina medier. En dag ringde en massa personer från Australien och då visade det sig att de hade pratat om det i deras morgonshow.

Hur många ringer dig varje dag från Sverigenumret?

– Idag har jag pratat med 8 stycken. En från Australien, en från Illinois, en från Peking och så var det någon kvinna som bodde på en liten ö ute i stilla havet. Hon ringde för att hennes pojke hade en skoluppgift om Skandinavien och som ville ställa mig 5 frågor om Sverige säger hon och fortsätter:

– Sen var det en annan kvinna som bara ville ringa mig för att se så att det inte var någon robot som svarade på andra linjen. Jag tycker hela den här grejen är så viktig då man faktiskt för ett tvåpartsamtal. I den här digitaliserade världen så får man en röst och en stämning, istället för en chatt eller ett sms.

Kampanjen körs fram till 6 juni.

Johanna Holmgren

johanna.holmgren@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

The Swedish Number

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.