Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Kampanjer

Kampanjen som ska få dig att inte vilja släcka ljuset

Publicerad: 29 juli 2016, 07:18
Uppdaterad: 29 juli 2016, 07:20

Warner Bros. Sverige gör skräckkampanj i sociala medier baserad på virala succéfilmen "Lights Out - Who’s There Film Challenge".


Ämnen i artikeln:

SnapchatInstagramYoutube

Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om YouTube är blockerad under “Visa våra partners”.

Warner Bros. Sverige fortsätter sitt samarbete med byrån Wicked Society på Snapchat och Instagram i samband med lanseringen av sommarens stora svensk-regisserade skräckfilm ”Lights Out”, då man släpper en kampanj som blir synlig i sociala medier först när ljuset släcks. 

"Lights Out" baseras på kortfilmen "Lights Out - Who’s There Film Challenge" som publicerades på Youtube 2013 och blev en viral succé. Bakom filmen står den svenske regissören David F. Sandberg. 

I filmkampanjen har man tagit hjälp av några av Sveriges största sociala medie-stjärnor för att skapa en liknande effekt på Instagram och Snapchat. Tillsammans med profilerna Therese Lindgren, Jonas Fagerström och Bente Schramm har Wicked Society producerat innehåll till deras och Warner Bros. Sveriges kanaler där profilernas hem blir hemsökta av skepnaden som uppenbarar sig i filmen. 

Fokus ligger på att skapa läskiga snaps som är inspirerade av filmen för att skapa en ”hemsökt” Snapchat. Mystiska skepnader dyker upp när ljuset släcks och presenteras med tidsbegränsade snaps.

– En film med spöklika skepnader som dyker upp och försvinner hör hemma på en plattform med försvinnande material och ett spöke som ikon, säger Jonathan Liedman på Wicked Society i ett pressmeddelande.

Kampanjen är också skapad med synergierna mellan Snapchat och Instagram i åtanke, och tar sin början på Instagram där profilerna kommer att sprida kännedom om Snapchatkontot. De postar tillsynes helt vanliga vlog-avsnitt på Instagram, men som ganska snart skiljer sig från det vanliga materialet.

– Vi fortsätter att jobba med Snapchat då kanalen gång på gång visat sig fungera utmärkt för att nå målgruppen. Att sen filmens tema passar bra med Snapchats är bara en bonus, säger Mattias Lundin, marknadsdirektör på Twentieth Century Fox Sweden som distribuerar Warner Bros. Pictures filmer i Sverige, i pressmeddelandet.

Amanda Törner

Reporter

amanda.torner@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

SnapchatInstagramYoutube

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev