Kampanjen för dejtingsajten tvingades avbrytas

Bild 1/2

Den nya dejtingsajten "Rich meet beautiful" har släppt sin första kampanj. Men redan efter en vecka har man nu fått pausa: "Vi har haft aggressiva attacker på våra bilder och förarna av våra mobila reklamskyltar".

Två veckor efter lanseringen av den nya dejtingsidan "Rich meet beautiful" rullade i förra veckan företagets första reklamkampanj ut i Sverige. Och i Stockholm, Göteborg och Malmö kan nu uthomhusannonser och reklambilar med budskapet ”Hej studenter! 0 kronor – i studielån? Dejta en sugar daddy” ses.

– Kampanjen går bra. Medlemskapen ökar för varje dag med cirka 200-600 nya medlemmar, cirka 75 procent av medlemmarna är kvinnor och mellan 68-71 procent av dessa är studenter mellan 18 och 26 år, säger sidans vd och ägare Sigurd Vedal till Dagens Media.

Flera svenska medier, däribland Metro, har skrivit om den nya dejtingsajten, som även lanserats i Danmark, Norge och Finland. Sajtens studentkampanj har redan väckt starka reaktioner.

– Vi har haft några olyckliga och aggressiva attacker på våra bilder och våra förare i Sverige. Därför har vi pausat kampanjen igår och idag för att ersätta våra förare. Men vi fortsätter i Stockholm, Göteborg och Malmö från och med ikväll med nya förare, säger Sigurd Vedal. 

Redan när företaget skickade ut ett pressmeddelande, under onsdagen förra veckan, berättade Sigurd Vedal om att många öppet visat sitt missnöje mot studentkampanjen.

– Redan nu har några människor agerat på ett negativt sätt. Det är inte alla som ger oss en positiv reaktion, jag pratade just med förarna av våra mobila reklamskyltar och de sa till mig att en del människor skriker och gör handgester mot våra förare, vi frågar inte alla om att tycka om oss, så vi visste att vårt meddelande skulle bli provocerande för vissa, sa Sigurd Vedal då.

När nu kampanjen trots allt rullar vidare ska arbetet med att synas i Sverige fokuseras på extra mycket. 

– Vi arbetar för att skala upp marknadsföringen i Sverige, det är det största nordiska landet och därmed vårt största fokus. Personligen reser jag till Stockholm antingen imorgon eller nästa vecka för att möta marknadsföringskanalerna för att förhandla nya kampanjer för "Rich meet beautiful" för 2017 och 2018 års överenskommelse.

Kampanjerna planeras även visas genom reklam på tv och radio, förutom utomhusannonseringen. Företaget har avsatt omkring 10 miljoner dollar för resten av årets marknadsbudget.

Publicerad 2017-09-06 13.17Uppdaterad 2017-09-06 13.32

Dela artikeln: