Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag29.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Kampanjer

Kampanjar mot restaurangstrejk

Publicerad: 14 Maj 2010, 07:37
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:50

Restaurangfacket varslar om strejk. Då går arbetsgivarna ut i en kampanj där de ber om ursäkt till gästerna och vädjar om förståelse för sämre service.


Hotell- och restaurangfacket, HRF, hotar med att gå ut i strejk på måndag på grund av att de inte fått igenom sina lönekrav.

Med anledning av detta rullar Sveriges Hotell- och Restaurangföretagare, SHR, ut en kampanj där de i annonser i dagspress ber om ursäkt för att gästerna drabbas av sämre service och stängda restauranger och hotell.

– Vi vill få ut vår syn på den här konflikten som drabbar så många människor, det är inget konstigt, säger Mats Hulth, vd på SHR.

I annonserna skriver de att HRS:s krav är ett hot mot både företagen och jobben och menar att främst ungdomar skulle drabbas då facket vill begränsa möjligheten att ta in extra peronal.

Är annonserna ett sätt att sätta press på facket?

– Ja, i en konflikt vill man ju självklart få ut sina argument i så stor utsträckning som möjligt, det gäller för båda parter.

Annonserna är framtagna i samarbete med PR-byrån Kreab, och syns i DN, Sydsvenskan, SvD, Nerikes Allehanda och Nya Wermlands-Tidningen under helgen. SHR kampanjar även på Facebook och med debattartiklar.

Therese Johansson

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.