Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag22.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Kampanjer

Kampanjar för att stoppa sexistisk reklam

Publicerad: 24 Oktober 2013, 06:17
Uppdaterad: 6 December 2015, 12:58

Sveriges Kvinnolobby kräver lagstiftning mot könsdiskriminerande reklam och riktar samtidigt kritik mot Reklamombudsmannen.


Sexistisk reklam utgör ett folkhälsoproblem. Det skriver Sveriges Kvinnolobby i dag på Aftonbladet debatt.

Organisationen kräver att jämställdhetsminister Maria Arnholm, konsumentminister Birgitta Ohlsson och socialminister Göran Hägglund tar tag i problemet med könsdiskriminerande reklam och sexualisering av det offentliga rummet.

En lag mot könsdiskriminerande reklam, som redan finns i andra nordiska länder, efterfrågas. Samtidigt kritiserar Sveriges Kvinnolobby näringslivets självreglering – stiftelsen Reklamombudsmannen.

"Varje år görs omkring 500 anmälningar till Reklamombudsmannen, nära hälften av dessa gäller könsdiskriminerande reklam. Reklamombudsmannen är dock tämligen tandlös då de inte kan påverka företag vare sig med ekonomiska sanktioner eller med krav på att avbryta reklamkampanjer. Beslutet att fälla en reklamkampanj sprids enbart i form av negativ publicitet."

För att uppmärksamma problemet med sexistisk reklam drar organisationen igång den digitala kampanjen Reklamera.

Privatpersoner uppmanas att "reklamera" sexistisk reklam som de stöter på i sin vardag genom att fota reklamen och mejla in till organisationen eller hashtagga den med #reklamera.

Bilden publiceras då på kampanjsajten och anmäls till Reklamombudsmannen. Dessutom kontaktas företaget som står bakom reklamen.

Ylva Larsson

ylva.larsson@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.