Kampanjar för att stoppa sexistisk reklam

2013-10-24 08:17  

Sveriges Kvinnolobby kräver lagstiftning mot könsdiskriminerande reklam och riktar samtidigt kritik mot Reklamombudsmannen.

Sexistisk reklam utgör ett folkhälsoproblem. Det skriver Sveriges Kvinnolobby i dag på Aftonbladet debatt.

Organisationen kräver att jämställdhetsminister Maria Arnholm, konsumentminister Birgitta Ohlsson och socialminister Göran Hägglund tar tag i problemet med könsdiskriminerande reklam och sexualisering av det offentliga rummet.

En lag mot könsdiskriminerande reklam, som redan finns i andra nordiska länder, efterfrågas. Samtidigt kritiserar Sveriges Kvinnolobby näringslivets självreglering – stiftelsen Reklamombudsmannen.

"Varje år görs omkring 500 anmälningar till Reklamombudsmannen, nära hälften av dessa gäller könsdiskriminerande reklam. Reklamombudsmannen är dock tämligen tandlös då de inte kan påverka företag vare sig med ekonomiska sanktioner eller med krav på att avbryta reklamkampanjer. Beslutet att fälla en reklamkampanj sprids enbart i form av negativ publicitet."

För att uppmärksamma problemet med sexistisk reklam drar organisationen igång den digitala kampanjen Reklamera.

Privatpersoner uppmanas att "reklamera" sexistisk reklam som de stöter på i sin vardag genom att fota reklamen och mejla in till organisationen eller hashtagga den med #reklamera.

Bilden publiceras då på kampanjsajten och anmäls till Reklamombudsmannen. Dessutom kontaktas företaget som står bakom reklamen.

LÄS OCKSÅ:

Läs mer: RO: "Vi prövar fler ärenden än en domstol"

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Läs även

Åsikter & debatt