Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag20.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Kampanjer

Kampanj varnar för öden värre än döden

Publicerad: 28 September 2009, 12:24
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:13

En kampanj från Göteborgsbyrån Speak varnar för de öden som är förknippat med rökning.


Folk i nordöstra Göteborg dör av rökning i större utsträckning än invånare i resten av västra Götaland. Det vill Angereds närsjukhus tillsammans med Göteborgsbyrån Speak ändra på.

Inom satsningen ”Rökfri zon nordost” gör sjukhuset nu en reklamkampanj som uppmärksammar skäl till att sluta röka – förutom att rökning kan leda till döden.

Bland annat fokuserar annonserna på att rökare luktar illa och att de kan bli rynkiga.

– Primärmålgruppen för kampanjen är ungdomar och vi upplever att man i den åldern ofta känner sig odödlig. Risken att dö i lungcancer när man är sextio år känns ofta inte som en realitet, säger Karl-Johan Anjou, ad på Speak.

Istället frågade sig arbetsgruppen vad ungdomar är rädda för.

– Man är rädd för att bli ful, helt enkelt. Det är en verklighet som ungdomar lever med varje dag säger Karl-Johan Anjou.

Kampanjen kommer att synas utanpå och inuti spårvagnar i Göteborg samt i lokaltidningar. För att undvika pekpinnar vill Speak utnyttja tobaksrökens starka visuella uttryck i reklambilderna.

– Rök är båda förförisk och förrädisk vilket vi utnyttjar i annonserna för att få ett annorlunda uttryck.

Arbetsgrupp Speak:

AD: Karl-Johan Anjou

Copywriter: Leif Svensson

Projektledare: Joakim Davidson

Erik Wisterberg

erik@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.