Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag25.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Kampanjer

Kampanj ska ge nyanlända mod att hiv-testa sig

Publicerad: 27 Oktober 2016, 12:19
Uppdaterad: 27 Oktober 2016, 13:09

”We are survivors” ska få nysvenskar att våga ta steget och hiv-testa sig.


Ämnen i artikeln:

Kampanj

Kampanjens huvudbudskap är ”låt inte hiv stoppa dina drömmar” och sprids via sociala medier med bland annat en film där "Tatelicious", en transsexuell och nyanländ kvinna med hiv, berättar om sitt nya liv i Sverige. Kampanjen är framtagen av Hiv-Sverige och kommunikationsbyrån Magic Circle i samarbete med RFSL Dalarna.

Folkhälsomyndigheterna finansierar satsningen, med syfte att fler nyanlända ska våga ta reda på sin hivstatus. Enligt undersökningar är den största anledningen till att man inte vågar hiv-testa sig rädslan för att bli utvisad, skriver Magic Circle i ett pressmeddelande.

Kampanjen inleddes redan förra året, då med filmen "Ophelia" som visades drygt en miljon gånger på Facebook.

– Att få arbeta tillsammans med Hiv-Sverige och med en så här viktig fråga har visat att vi med hjälp av kommunikation kan göra stor skillnad för många människor, säger Patrik Lindkvist, vd och creative director på Magic Circle.

Alla delar i kampanjen har textats på tio olika språk, för att så många målgrupper som möjligt ska nås.

– Kampanjen har uppmärksammats i Sverige av både målgruppen och myndigheter och dessutom av organisationer runt om i Norden, men för oss är ändå samarbete det viktigaste. Genom samarbete med kompetenta och engagerade människor föds kreativa idéer. Samtidigt är det när idéerna är klara, som det riktiga arbetet börjar, säger Farhad Mazi Esfahani, verksamhetsutvecklare på Hiv-Sverige

Tillsammans med filmen, som är producerad av Papercut Film och regissören Marcus Storm, görs även en kampanj på Facebook samt en webbplats – wearesurvivors.se – med information om hiv och var man kan testa sig.

 

Janne Naess

Bildredaktör, fotograf och reporter

janne.naess@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

Kampanj

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.