Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag31.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Kampanjer

Kampanj ska ge fler scouter

Publicerad: 28 Mars 2012, 04:14
Uppdaterad: 6 December 2015, 14:25

Med fjolårets rekryteringskampanj lyckades scouterna öka medlemskapet för första gången på närmare 20 år. Nu förbereder de en ny kampanj som ska locka ännu fler medlemmar.


Under sommaren kommer scouterna ha bioreklam i Malmö, Göteborg, Linköping och Sundsvall. I Uppsala, Örebro, Helsingborg, Jönköping och Gävle satsar de på utomhusaffischering. Men framför allt är det lokala kampanjer som ska utföras av kårerna.

– Vi försöker ge dem stöd i sin rekrytering, säger Jessica Svensson, Kommunikationsstrateg marknadsföring och rekrytering samt ansvarig för kampanjen.

Rekryteringen pågår från slutet av augusti till mitten av september och riktar sig främst till åtta och nio åringar.

– Den bästa tiden att locka nya när en ny termin drar i gång, säger Jessica Svensson.

Scouterna är sponsrade av Ica så de kommer att ha olika aktiviteter hos vissa handlare, samt synas på olika event.

– Målet är att få 400 kårer att engagera sig, säger Jessica Svensson.

I Sverige finns ungefär 1 000 kårer, men alla har inte behov av att rekrytera nya medlemmar. De kårer som deltar ska sträva efter en ökning med 10 procent. I dagsläget finns det ungefär 70 000 aktiva scouter i Sverige.

För att lyckas med rekryteringen måste de enligt Jessica Svensson jobba med intern stolthet och extern synlighet.

– I undersökningar vet 97 procent vad scouterna är. Men frågan är om de vet vad vi gör om man börjar skrapa på ytan, säger Jessica Svensson.

Under fjolårets kampanj ökade det största scoutförbundet, Svenska Scoutförbundet, med 2 procent.

– Vi har inte ökat sedan 1993, så vi är jättenöjda. Framför allt var det i Norrland som vi ökade, säger Jessica Svensson.

Kampanjen är framtagen tillsammans med Sweet Creatives.

Rebecka Lindberg

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.