Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag28.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Kampanjer

Kampanj mot langning med fulla seriefigurer

Publicerad: 29 September 2015, 13:48
Uppdaterad: 6 December 2015, 11:50

CAN vill att unga vuxna ska stå emot langning till yngre.


Imorgon lanseras kampanjen "Hej då alkoholskador" från CAN, Centralförbundet för alkohol- och narkotikaupplysning.

Syftet med kampanjen är att få unga vuxna att avstå från att langa alkohol till yngre.

Redan i våras lanserades tecknade filmer där ett hjärta och en hjärna går ut på klubb men hjärtat kan inte sluta prata om att köpa öl till sin lillasyster.

– Vi valde att satsa på sociala medier och direkt annonsering för att nå just denna målgruppen: unga vuxna. Det är en målgrupp som är ganska svår att nå på andra sätt, säger Anna Raninen, som är CAN:s presskontakt.

Hon fortsätter:

– Vi är väldigt nöjda med kampanjen, det känns som att den är ganska rolig samtidigt som den är väldigt informativ.

Imorgon nås 9 000 20-åringar i Stockholms, Västra Götalands och Skånes län av direktreklam i form av pappersutskick.

Bakom kampanjen står CAN tillsammans med länsstyrelserna i Stockholms, Västra Götalands och Skånes län.

Bakom filmerna står produktionsbolaget Alphaville/Chimney.

Frida Nygren

frida.nygren@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.