Kampanj med transpersoner hyllas

2015-08-18 15:58  

Bara transpersoner – både framför och bakom kameran – i H&M-bolaget &Other stories kampanj.

H&M-ägda &Other stories har tillsammans med Juno PR skapat en kampanj för sin kommande kollektion som frontas av två transexuella modeller. Men, även teamet bakom kampanjen består helt och hållet av transpersoner.

Kampanjen har fått stor spridning och omskrivits av bland annat amerikanska Vogue.

&Other stories pr-chef Elke Kieft berättar att det är en kampanj som passar väl in i företagets värderingar om mångfald.

– Vi vill att våra ideal ska reflekteras i de produkter vi har, men också i våra val av modeller. Exempelvis valde vi att till förra årets Alla hjärtans dag porträttera två kvinnor tillsammans, säger hon och fortsätter:

– Vi vill dela med oss av riktiga berättelser. Därför var det viktigt att i den här bildserien låta transpersonerna porträttera sig själva genom sina egna ögon. Kanske kan vi på så vis hjälpa till att bredda synen på transsexualitet.

Elke Kieft menar att man hoppas på att bidra till en positiv syn på mångfald till nästa generation.

Hade ni väntat er all den här uppmärksamheten?

– Det är alltid svårt att förutspå hur någonting kommer att tas emot, så vi brukar försöka undvika att bygga upp förväntningar. Men det är såklart jättekul att kampanjen har blivit så uppmärksammad och på så vis når ut till en bred publik.

Kollektionen släpps i butik och online den 20e augusti.

Amanda Törner

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Läs även

Åsikter & debatt