Kampanj för fler kommunikatörer i styrelserna

Fler kommunikatörer i styrelserna. Det vill Marknadsföreningen få till med sin senaste kampanj.

– Ordentlig kompetens om varumärkets betydelse för affärsverksamheten är idag helt centralt, säger Francesca O’Brien Apelgren, vd på Marknadsföreningen, som efterlyser fler marknadskommunikatörer i svenska styrelser.

– Det pratas inte om att få in människor med marknadskompetens, trots att det är så viktigt med människor som kan paketera och kommunicera företaget. Och vem kan det bättre än marknadskommunikatörer, undrar Francesca O’Brien Apelgren retoriskt.

Med utomhuskampanjen syns i Stockholm samt omnejd hoppas hon att frågan väcks kring varför det är så få marknadskommunikatörer som sitter i styrelserna.

– Frågan har inte lyfts tidigare. Valberedningar har gått i samma hjulspår och väljer människor man redan känner. Det måste ske en förändring, säger hon.

För att komma tillrätta med det har nu Marknadsföreningen startat en styrelsebank.

Francesca O’Brien Apelgren är tydlig med att det inte betyder att endast äldre ska sitta i styrelsen. De yngre är också viktiga.

– Det är viktigt med juniorer, det är de som kan sociala och digitala medier. Vi vill lyfta upp de yngre med kompetens.

Är det här ett försök att höja marknadskommunikatörernas status?

– Ja, absolut. Det är ett led i det hela, i bästa fall finns marknadsdirektörer i ledningsgruppen men steget till styrelsen är inte alltid självklar.

Är utomhusreklam ett bra sätt att nå styrelser och valberedningar?

– Ja, vi har diskuterat det och kommit fram till att det är en bra kanal för att väcka frågan, tillsammans med att tidningarna skriver om det. Vi jobbar mycket med pr.

Kampanjen kommer att synas under vecka 13 och även senare i år. Den har gjorts i samarbete med JCDecaux.

Publicerad 2010-03-26 09.56Uppdaterad 2015-12-06 15.56