Gå direkt till textinnehållet

Kalsonger förklarar pensionssystem

I en ny informationskampanj skapad av Futurniture får tvättkorgen symbolisera valfriheten och ett par bekväma långkalsonger Sjunde allmänna pensionsfonden.

I dag har reklambyrån Futurnitures informationskampanj ”Premiepensionen enligt Ted” för AP7, premiär. Den sprids via pr, sociala medier och en kampanjsida.

Om man får tro karaktären Ted i kampanjfilmen har vi alla tillgång till en ”superbra metafor för premiepensionssystemet”, bara vi bokar tid.

I filmen befinner sig Ted i tvättstugan och provar olika typer av kalsonger som ska illustrera olika pensionsfonder. Där finns underbyxor i alla former, transparenta och riskabla, gamla och nya.

Ted landar i att den Sjunde allmänna pensionsfonden, AP7, är ett par rena, trevliga och bekväma långkalsonger som passar alla. Med det vill Futurniture visa att man kan ta det lugnt om man valt AP7.

Jenny Gromark Wennberg är copywriter på Futurniture och har jobbat med ”Premiepensionen enligt Ted”.

– Kampanjen kommer ur en insikt att många unga människor är oroliga för att valet av pensionsfond. Vi vill kommunicera att de inte behöver vara oroliga, så länge de har den statliga AP7, säger hon till Dagens Media.

Hur fick ni idén till kampanjen?

– Det var efter att vi gjort målgruppsundersökningar där vi såg att många unga vuxna i en ålder där de börjar bilda familj var de som var oroliga. Personer som befann sig mycket mellan bollhavet på Ikea och tvättstugan. Därför tyckte vi helt enkelt att tvättstugan var den roligaste miljö, säger hon och fortsätter:

– Kampanjen kommer att pågå under sex veckor och följa utskicken av de orangea kuverten. Jag tror inte någon myndighet har kommunicerat på det här sättet tidigare, så det är lite av ett experiment.

Filmen är regisserad av Lukas Hammar och producerad av Callboy.

Publicerad 2015-02-13 12.51Uppdaterad 2015-12-06 12.13

Dela artikeln: