Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Kampanjer

Kallsup inte stötande enligt RON

Publicerad: 13 Mars 2014, 09:51
Uppdaterad: 6 December 2015, 12:44

Tre anmälare menar att Vings reklamfilm är oansvarig och stötande, men resebolaget frias.


Ämnen i artikeln:

Ving

I slutskedet av den 40 sekunder långa reklamfilmen, som producerats av Forsman & Bodenfors, hoppar en äldre kvinna ner i en pool.

I famnen har hon en pojke, och samtidigt hörs en röst yttra orden "En liten kallsup har väl ingen dött av".

Tre privatpersoner, som menar att filmen är oansvarig, stötande och anspelar på barnmisshandel, har anmält filmen till Reklamombudsmannens opinionsnämnd (RON).

Nämnden ställer sig dock på resebolagets sida, och menar att filmen på ett humoristiskt sätt skildrar den äldre kvinnans syn på en generation curlande föräldrar som daltar med sina barn.

RON finner inte att filmen strider mot några regler och väljer därför att fria den.

"Det är relationen mellan kvinnan och barnet som är det centrala i filmen, och den präglas av kärlek, glädje, tillit och omtanke", skriver Ving i sitt yttrande till RON.

Pär Ullrich


Ämnen i artikeln:

Ving

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev