Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag28.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Kampanjer

Kallade sig ”bäst” – får miljonvite

Publicerad: 14 November 2013, 09:52
Uppdaterad: 6 December 2015, 12:56

Det är inte okej att kalla sig bäst om man inte kan bevisa att man är det. Så kan Marknadsdomstolens nya dom sammanfattas.


Ämnen i artikeln:

Marknadsdomstolen

I en färsk dom förbjuder Marknadsdomstolen bolaget Bäst och Billigast i Sverige AB vid att påstå att deras dörrar och fönster är just ”bäst och billigast” – om så inte är fallet.

Det är konkurrenten Inwido Sverige AB som tagit marknadsföringen till domstol.

Bäst och Billigast i Sverige AB erbjuder inte Sveriges bästa och billigaste fönster och dörrar. Bäst och Billigast i Sverige AB:s påstående … är vilseledande”, skrev bolaget i sin stämningsansökan”.

Försvaret från Bäst och Billigast gick ut på att distansera sig från sitt eget företagsnamn och sin logotype.

”Bäst och Billigast i Sverige AB har inte i marknadsföring påstått att bolagets produkter är 'bäst och billigast' eller använt andra påståenden av väsentligen samma innebörd”, hette det.

Men Marknadsdomstolen köpte inte det påståendet.

”Marknadsdomstolen konstaterar, vid en helhetsbedömning av marknadsföringen, att uttrycket 'Bäst & Billigast' för en genomsnittlig konsument är ägnad att uppfattas som ett påstående om att företagets produkter är de bästa och billigaste som finns på marknaden”, skriver man i domen.

Om bolaget inte ändrar sin marknadsföring väntar vite på en miljon kronor. Dessutom ska bolaget ersätta Inwido Sverige för rättegångskostnaderna, som uppgår till 75 000 kronor.

 

Erik Wisterberg

erik@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

Marknadsdomstolen

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.