Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Kampanjer

Juristen till angrepp mot IOGT:s kampanj

Publicerad: 11 Maj 2015, 07:01
Uppdaterad: 3 Maj 2016, 14:18

UPPDATERAD. IOGT-NTO:s "Alkoholreklam – Nej Tack!" har fått The Wine Companys juridiska ombud att reagera.


Ämnen i artikeln:

IOGT-NTO

Efter en dom i Marknadsdomstolen är det tillåtet att skicka vinreklam med posten. IOGT-NTO har reagerat över domen och sjösatt den egna kampanjen "Alkoholreklam – Nej Tack!".

Kampanjen går ut på att människor som inte vill ha direktadresserad reklam från vinföretag ska kunna beställa en dekal från IOGT-NTO:s sajt. Dekalen ska sedan sättas upp på postlådan eller dörren.

Nu reagerar Jürgen Conzen, The Wine Companys juridiska ombud, på kampanjen som han kallar för "ett slag i luften".

– Det är märkligt. Direktreklamen är adresserad och brevbäraren ska inte behöva ta ställning till huruvida den ska lämnas ut eller inte. IOGT-NTO borde använda sina medlemspengar på ett bättre sätt, säger Jürgen Conzen till Dagens Media och fortsätter:

– Sätter man upp en dekal på dörren kan man lätt tro att brevbäraren inte ska lägga försändelsen i brevlådan när han ser reklamen. Det är inte rätt. "Reklam Nej Tack"-skyltar handlar om icke-adresserad reklam men det är en helt annan sak. Det tillhör inte brevbärarens arbetsuppgifter att ställa sig framför dörren och sortera post.

Linda Engström är kommunikations- och påverkanschef på IOGT-NTO. Hon håller inte alls med Jürgen Conzen om hans kritik.

– Det här är inte alls ett slag i luften utan något som är väldigt viktigt. Det här är ett sätt för konsumenter att kunna agera på den tolkning som Marknadsdomstolen har gjort helt utan hänsyn till folkhälsan, säger hon till Dagens Media och fortsätter:

– Problemet här är om reklamen är ombedd eller inte. Personer som inte har bett om alkoholreklam ska inte få det. Även om domen har landat i att en viss typ av alkoholreklam är okej så tycker vi att det är fel. Medborgare ska kunna säga att de inte vill få den typen av reklam. Det kan handla om att man har barn hemma eller har eller har haft alkoholproblem.

Vad tycker du om att Jürgen Conzen säger att det inte tillhör brevbärarnas arbetsuppgifter att sortera post utanför dörrarna?

– Brevbärare sorterar post hela dagarna och det betyder även att när de kommer till en viss dörr så kan de behöva ta bort viss reklam. Jag tycker visst att det angår i brevbärarnas arbetsuppgifter. Det här borde inte ens finnas som problem. Alkoholreklam borde bara skickas till de som specifikt har hört av sig och bett om det.

LÄS OCKSÅ:

Andreas Gabrielsson

andreas.gabrielsson@dagensmedia.se


Ämnen i artikeln:

IOGT-NTO

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev