Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Kampanjer

Jurist: Otrohetsreklamen med Silvia kan vara olaglig

Publicerad: 28 Oktober 2013, 13:30
Uppdaterad: 6 December 2015, 12:58

Otrohetssajten Victoria Milan rider på ryktena om kungens otrohetsaffärer. Men kampanjen strider med all sannolikhet mot lagen om namn och bild i reklam.


Ämnen i artikeln:

Hovet

Tidigare i dag berättade Dagens Media om otrohetssajten Victoria Milans nya kampanj, där drottning Silvia ger sin svärson Chris O'Neill rådet att vända sig till otrohetssajten om han vill vänsterprassla.

Bland Dagens Medias läsare har reaktionerna på kampanjen under dagen varit mycket hårda.

" Elände", " lågvattenmärke" och " osmakligt" är bara några av av kommentarerna.

Enligt branschorganisationen Sveriges Annonsörers förbundsjurist Niklas Briselius bryter Victoria Milan dessutom med all sannolikhet mot lagen.

– Jag känner inte till den aktuella kampanjen och spridningen av den eller huruvida samtycken har inhämtats, men saknas samtycken från de identifierbara personerna står annonsen, enligt svensk rätt, i strid med Lagen om namn och bild i reklam, säger Niklas Briselius till Dagens Media.

Nu riskerar Victoria Milan att bli skadeståndsskyldiga.

– Enligt lagen kan den vars namn eller bild utnyttjats i reklam alltid kräva ersättning för sin medverkan i marknadsföringen. Utöver detta kan skadestånd för annan förlust än uteblivet arvode samt för lidande och annat obehag bli aktuellt. Det kan även bli fråga om straff i form av böter, säger Niklas Briselius.

Sveriges Annonsörer riktar nu hård kritik mot Victoria Milan, som man menar bryter mot vad som är god marknadsföringssed.

– Den här kampanjen bryter mot alla de rekommendationer som vi ger till våra medlemmar, säger informationschefen Erik Huss till Dagens Media.

Han kallar också kampanjen för under all kritik och menar att Hovet förmodligen kommer agera mot Victoria Milan.

Dagens Media söker Hovets informationschef Bertil Ternert.

LÄS OCKSÅ:

Dante Thomsen


Ämnen i artikeln:

Hovet

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev