Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

onsdag12.05.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Kampanjer

Julen värd 65 miljarder

Publicerad: 23 december 2013, 13:47
Uppdaterad: 6 december 2015, 12:52

Annonsörerna slåss om en julmarknad värd totalt 65 miljarder kronor.


Ämnen i artikeln:

ICA

Förra året köpte de 20 största annonsörerna medieutrymme för 1,8 miljarder kronor brutto under november och december, enligt Sifo reklammätningar.

Det är en ökning på 8,2 procent jämfört med motsvarande period 2011.

Största annonsören var som vanligt Ica med en investering på 222 miljoner kronor brutto. Därefter kommer Elgiganten med en investering på 182 miljoner kronor – trean Coop köpte medier för 148 miljoner kronor brutto.

Och det finns rejäla vinster att göra under julhandeln.

Totalt slåss annonsörerna om en julmarknad som under enbart december förra året omsatte 64,7 miljarder kronor, enligt HUI.

Trots det var förra året första gången på 17 år som julhandeln inte slog rekord. Istället minskade konsumtionen med 0,6 procent.

– Förra året hade vi en lågkonjunktur som kom ikapp Sverige och dessutom lades det många varsel i slutet av förra året, vilket sänkte handeln. Dessutom var det en arbetstagarjul med mycket ledigt så många valde att resa istället, säger Fredrik Kolterjahn, seniorkonsult och försäljningschef på HUI.

Största annonsörerna i november och december

Medieköp i miljoner kronor brutto, förändring i procent. Källa: Sifo reklammätningar.

  2012 Förändring Ica 222 2,6 Elgiganten 182 6,5 Coop 148 0,3 Media Markt 141 10,5 Comviq 115 338 Telia 87 -34,4 Procter & Gamble 86 14,7 Volvo 86 64,9 Svenska Spel 83 -20 Tre 71 9,4 Telenor 69 -8 Volkswagen 61 -13,4 L'Oréal 58 -4,9 H&M 56 26,4 Mediaupdate.se 56 379,6 Lidl 55 16,8 Tele2 53 -39,6 Viasat 51 -12,4 Unilever 50 1,3 Kia 49 126,7 Totalt 1779 8,2

Madeleine Nilsson

Redaktör

madeleine@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

ICA

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.