Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag24.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Kampanjer

Josefine Billström: "Det mest gripande jag sett"

Publicerad: 22 Mars 2015, 07:30
Uppdaterad: 6 December 2015, 12:08

Ingos seniorplanner Josefine Billström inspireras av en ung nordkoreansk avhoppare och Robyns teknikfestival för tjejer.


Ämnen i artikeln:

Ingo

Varje vecka ber Dagens Media en av Sveriges mest kreativa branschprofiler dela med sig av sina viktigaste inspirationskällor just nu.

Dagens inspirationsläsning kommer från Josefine Billström, senior planner på Ingo och aktuell i huvudjuryn för sponsrings- och eventtävlingen Gyllene Hjulet som avgörs på torsdag, som hyllar Robyns nya teknikfestival för tjejer, Greys antivapen-butik i New York och en ung nordkoreansk avhoppares livshistoria.

 

Tekla och Geek Girl MeetUp

"Det är på tiden att vi slutar se teknik som något som mest killar håller på med och kan. Därför tycker jag att det är helt fantastiskt med initiativ som Tekla, teknikfestivalen där man låter tjejer mellan 11 och 18 år få prova på robotprogrammering, speldesign, digital visualisering, musikproduktion och 3D-printing. Eller Geek Girl-meetup vars syfte är att skapa nya nätverk och lyfta kvinnliga för geek girls som är intresserade av webb, kod och affärsutveckling."

 

Yeonmi Park  (Ted Talk)

"För några veckor sedan hade jag förmånen att se Yeonmi Park på Women in Tech i Stockholm.  Yeonmi är en 22-årig kvinna som lyckades fly från Nordkorea 2007. Nu är hon aktivist och åker jorden runt samt använder sig av sociala medier för att berätta om hur det är att leva i Nordkorea. Hon berättar om hur en illegal version av filmen Titanic gav henne ett uppvaknade, vad som fick henne att fly, den långa och hemska resan genom Kina och Mongoliet och hur hon stegvis börjat förstå att det finns saker som demokrati och mänskliga rättigheter. Hennes framförande var det mest gripande och tänkvärda jag sett."

Guns with history (kampanj)

"Efter den otroligt framgångsrika kampanjen Unload your 401 k har States United to Prevent Gun Violence i USA precis släppt en ny kampanj -  Guns with History. Man har öppnat en riktig vapenaffär i New York men där man bara säljer vapen som har en historia. En fantastisk kampanj som belyser en otroligt viktig fråga på både ett nytänkande, modigt och starkt sätt."

LÄS FLER BRANSCHPROFILER BERÄTTA OM SINA INSPIRATIONSKÄLLOR:

Kristin Djerf

kristin.djerf@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

Ingo

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.