Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag27.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Kampanjer

Josefinas "hemliga fest" var sexistisk

Publicerad: 11 September 2014, 12:48
Uppdaterad: 6 December 2015, 12:29

Reklamombudsmannen fäller Stockholmskrogen Josefinas annons för könsdiskriminering.


Den aktuella annonsen gör reklam för ett "secret party". På framsidan av annonsen, ett DR-utskick, poserar tre intvålade kvinnor endast iklädd bikini. Deras huvuden har kapats bort.

På baksidan av utskicket står det:

Hysh hush… Vi tänkte berätta en liten hemlighet. Vi ska nämligen ha en fest där vi har bjudit in över tusen snygga tjejer som gillar fina bilar. Så om du har en sjysst bil och är intresserad av snygga tjejer så vågar vi nästan garantera att du kommer att ha sjukt kul på vår fest!”.

Nu fälls annonsen för sexism. Detta efter att Sveriges Kvinnolobby anmält den till Reklamombudsmannen.

" Reklamombudsmannen finner att kvinnorna genom sin klädsel framställs som rena sexobjekt. Det saknas koppling mellan de omotiverat lättklädda kvinnorna och den marknadsförda produkten fest och marknadsföringen är därmed kränkande för kvinnor i allmänhet".

RO anser också att reklamen ger en stereotyp på könsrollerna.

" Och framställer därigenom kvinnor eller män på ett nedvärderande sätt. Den schablonisering som kommer till uttryck i den ger en stereotyp syn på könsrollerna som är nedvärderande för både kvinnor och män. Reklamen är därför könsdiskriminerande", skriver RO.

Dante Thomsen

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.