Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag17.04.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Kampanjer

Jönköping gör succé efter Expressensågning

Publicerad: 20 Februari 2015, 11:11
Uppdaterad: 6 December 2015, 12:12

Jönköping - en av Sveriges mest oromantiska städer enligt Expressen. Då Patrik Olderius på Destination Jönköping läste det bestämde han sig för att agera.


Det var i förra veckan som Expressens Krister Berntsson utnämnde Jönköping till en av Sveriges mest oromantiska städer, tillsammans med bland annat Borås och Säter. Hans motivering var att staden på grund av demontering mest uppfattas som "ett gupp i vägen mellan Stockholm och Malmö".

– Antingen kan man lägga sig på rygg i det läget, eller så får man agera. Jag pratade med hotellen i Jönköping, Gränna, Huskvarna och på Visingsö. Vi beslöt oss för att göra något åt det, säger Patrik Olderius, vd på Destination Jönköping, till Dagens Media.

Tillsammans med hotellen startade Destination Jönköping en kampanj där fem gratis hotellrum i kommunen skulle delas ut till par. Enligt Patrik Olderius blev det en enorm efterfrågan.

– Människor från hela Sverige hörde av sig och vi fick in över 300 förfrågningar, så det slutade med att vi delade ut 60 hotellrum istället, säger han och fortsätter:

– Det blev en väldigt rolig kampanj som skapades ur något som var negativt.

Även Jönköpingsborna reagerade, enligt Patrik Olderius. Han säger att hela kommunen nu pratar om att förändra synen på staden som oromantisk.

– Vi märkte att de som bor i Jönköping gick ut i tidningarna och berättade om platser i staden som de hade friat på. Det drog igång en lokalpatriotism som verkligen var intressant att se, säger han.

Andreas Gabrielsson

andreas.gabrielsson@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.