Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Kampanjer

Jobbig fråga i McDonalds sommarkampanj

Publicerad: 28 maj 2009, 04:10
Uppdaterad: 6 december 2015, 17:35

En fråga som vanligtvis hörs från gnällande barn i baksätet blir payoffen i McDonalds sommarkampanj. "Vi vet att McDonalds är ett naturligt stopp för många på resande fot", säger Johan Kvist, senior marketing manager på McDonalds. <b>Se filmen på Dagensmedia.se.</b>


På sommaren färdas många svenskar längs landets vägar. McDonalds hoppas att sommarkampanjen ska övertyga dem om att rata matsäcken för McDonaldsbesök. Kampanjens payoff lyder "Är vi framme snart?".

- Det är en klassisk fråga under en bilresa. Vi vet att många ser McDonalds som ett naturligt stopp och att man framför allt besöker oss på semestern, säger Johan Kvist.

Kampanjen rullar ut på måndag i tv, utomhus, i radio, magasin och på webben.

- Det är en stor integrerad kampanj. Utomhus har vi använt oss av traditionella vägskyltar men ersatt ortsnamnen med "Är vi framme snart?", säger Johan Kvist.

Kampanjen har tagits fram av DDB Stockholm. McDonalds mediebyrå är OMD.

Arbetsgrupp DDB:Copywriter: Magnus JakobssonArt Director: Fredrik SimonssonExecutive Creative Director: Andreas DahlqvistFormgivare: Daniel Liljas, Christian SöderholmFlash: Johan LiljaProjektledare: Johan ÖstlundProduktionsledare: Emma JonebyWebbproducent: Daniel Alinder

Produktionsbolag: HobbyfilmRegissör: Vesa ManninenProducent: Calle Isberg

Arbetsgrupp

Copywriter: Magnus JakobssonArt Director: Fredrik SimonssonExecutive Creative Director: Andreas DahlqvistFormgivare: Daniel Liljas, Christian SöderholmFlash: Johan LiljaProjektledare: Johan ÖstlundProduktionsledare: Emma JonebyWebbproducent: Daniel AlinderProduktionsbolag: HobbyfilmRegissör: Vesa ManninenProducent: Calle Isberg

Martin Schori

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.