Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Kampanjer

JO-anmäler polis i Moderaternas kampanjfilm

Två personer har JO-anmält en kampanjfilm för Moderaterna. De har uppfattat det som att Polisen tar ställning för partiet.

Mathias Asplund


Publicerad: 07 April 2017, 12:02
Uppdaterad: 07 April 2017, 12:29

Ämnen i artikeln:

PolisenModeraterna

Anmälarna uppfattar det som att Polismyndigheterna tar ställning för M. Printscreen

En unifomerad polis som uttalar sig i en reklamkampanj för Moderaterna har nu lett till att en av reklamfilmerna fått två JO-anmälningar emot sig.

– Arbetsvillkoren har blivit tuffare, lönerna är för låga och jag är verkligen orolig för hur samhället ska utvecklas. Jag hoppas verkligen på en förändring, ett samhälle där vi tar ordning och reda och människors säkerhet på allvar, säger polisen i filmen, som är publicerad på Moderaternas kampanjsajt "Dags att jobba" och på Youtube.

Filmen avslutas med en speakerröst som säger "det är dags att jobba – för en ny regering". Personerna som anmält polismannen har fått intrycket att Polisen som myndighet uppmanar folk att rösta på ett visst parti.

På frågan om hur lämpligt är det att man som polis tar ställning i ett partis kampanjfilm, svarar Kristian Ljungberg, som är kommunikationschef på Polismyndigheten per mejl:

– Deltagandet i filmen är mindre lämpligt utifrån att polisen ska uppfattas som opartisk och neutral i politiska frågor.

Står Polismyndigheten bakom de uttalanden som polismannen gör?

– De åsikter som utrycks i filmen är polismannens privata. Givetvis har alla medarbetare full rätt att privat uttrycka olika åsikter. Men man bör vara tydlig med om man uttrycker sig som representant för myndigheten eller som privatperson. I övrigt är det viktigt att påtala att meddelarfrihet gäller alla medarbetare när det gäller arbetet inom myndigheten.

 

 

 

Ämnen i artikeln:

PolisenModeraterna

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.