Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Kampanjer

"Jerry-reklamen ger en falsk bild av Ica"

Kings hyllade reklamfilmer med Jerry från Glada Hudik-teatern ger en falsk bild av Ica. Det säger Veronica Kallander i Vänsterpartiets partistyrelse.

Dante Thomsen


Publicerad: 07 September 2012, 11:24
Uppdaterad: 06 December 2015, 14:12

Ämnen i artikeln:

KingVänsterpartietICA

Det är i en artikel på SVT Debatt som Veronica Kallander anklagar Ica för att utnyttja Glada Hudik-skådespelaren.

Hon medger visserligen att karaktären Ica-Jerry gjort "mer för att inkludera personer med Downs syndrom i arbetslivet än vilken handlingsplan som helst", men är alltså ändå kritisk.

Anledningen är att de personer med funktionsnedsättningar som Ica anställt under sin satsning "Vi kan mer" inte har avtalsenliga anställningar.

Något som både ger sämre lön och betydligt sämre villkor än övriga anställda.

Kritiken bygger på ett mejlsvar från Annika Nylén på Icas kundkontakt, som svarat på frågan från Veronica Kallander.

”De är utöver den ordinarie personalstyrkan och tar ingen annans jobb och vi ersätter dem heller inte när de har semester eller annan frånvaro. De får alltså ingen lön från oss utan har i stället ersättning enligt LSS (lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade)", skriver Annika Nylén i mejlet.

Veronica Kallander är inte nöjd.

"Varför får inte alla som arbetar på Ica avtalsenliga villkor och lön? Varför behandlar Ica arbetskraft med Downs Syndrom annorlunda än den personal som inte lider av funktionsnedsättning?", skriver hon.

Hon menar också att Ica får goodwill på falska grunder.

"Ica hävdar att dessa personer inte tar någon annans plats eller arbetsuppgifter. Men de jobbar ju ändå där. De utför arbetsuppgifter som någon annan annars hade gjort, och som denne då hade fått avtalsenlig lön för".

Ämnen i artikeln:

KingVänsterpartietICA

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.