Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag27.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Kampanjer

JCDecaux: ”Klart det är skadegörelse”

Publicerad: 8 September 2014, 06:24
Uppdaterad: 6 December 2015, 12:29

UPPDATERAD. JCDecaux, som säljer utomhusreklam i Stockholm, är inte roade av Fi:s attack på riksdagspartiernas valaffischer.


Som Dagens Media berättade tidigare idag har Feministiskt initiativ satt upp rosa glasögon på valaffischer i Stockholm.

– Vi förstör inte, vi lånar deras affischer under ett dygn. Vi har satt upp glasögonen med häftmassa och vi kommer själva att ta ner dem, sade Fi:s kommunikationsansvariga Amanda Mogensen till Dagens Media.

Företaget JCDecaux, som driver en stor mängd av reklamytorna i Stockholms offentliga miljö, har dock en annan syn på Fi:s tilltag.

– Det är klart att det är skadegörelse. Varför ska man förstöra sina motståndares kampanjer? Det känns som sandlåde-taktik, säger Malin Otterström, pr- och kommunikationsansvarig på JCDecaux, till Dagens Media.

JCDecauxs kunder betalar stora pengar för att få exponera sin reklam mot stockholmarna.

Och enligt Malin Otterström kan det bli aktuellt att vända sig till polisen.

– Vi polisanmäler i princip all skadegörelse, det har vi som rutin för alla våra kunder. Sen åtgärdar vi skadegörelsen inom 24 eller 48 timmar, men snabbare såklart om det rör sig om glaskross, säger hon.

Innebär det att ni kommer att polisanmäla Fi?

– I det här fallet får vi se om vi hinner göra det, eftersom de säger att de ska ta ner det inom 24 timmar.

Ola Klingenborg, vd på Clear Channel, det andra stora utomhusbolaget, som driver reklamytorna i Stockholms tunnelbana, vill inte säga om företaget kommer att agera mot Fi.

– Vi har ingen kommentar till Fi:s tilltag. Vi inventerar omfattningen just nu och städar bort detta så fort det går, enligt vår vanliga rutin, säger Ola Klingenborg till Dagens Media.

LÄS OCKSÅ:

Fredrik Svedjetun

Chefredaktör och ansvarig utgivare

fredrik@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.